OPPSKRIFT BM og mormor som skammer seg litt…

Ikke mye en mormor baker til jul, men brente mandler gjør jeg alltid.

https://maikensnattblogg.blogg.no/1513873604_pepperkakebyen_og_god_oppskrift_p_bm.html

Men i grunnen var det ikke derfor jeg skammer meg litt i dag, selv om jeg har på netthinnen bildet av smultringene til BforB…

Tror jeg skal lage de sammen med mor til neste år…:)

Men det var noe med denne karen som er sjefen over alle sjefer for tiden.

Han som roter til mormorhuset med tøy og leker og skal ha det akkurat slik han vil til enhver tid…

Ellers blir det skriking…

Han liker nemlig IKKE å sitte i bilsetet når det er mørkt, og helst ikke i det hele tatt.

Og hva gjør man da, man må jo komme seg rundt i bil når man skal besøke familien som bor i Bergen  og omegn.

40 minutters kjøringen TIL de to fetterne sine på 3 og 6 år gikk så fint at…

For jeg skulle på passedag til de to og da var det jo fint at min datter og minsten på 4 mnd. kunne være med.

Hjemover var det mørkt og Ailo skulle egentlig sove, men hadde ombestemt seg. Etter en stund med skriking stoppet mormor bilen ved en kiwi-butikk for å se om han kunne sovne til melk fra mammaen og julemusikk. Men han ville bare glo på det opplyste kiwiskiltet…

OK, vi prøver igjen likevel. Det blir en voldsom hylekonsert i baksetet og min datter greier ikke holde seg og tar han opp og holder han, så han blir stille.

Husker dere som er på min alder før? Når man puttet alle på to og fire bein i bilen og avgårde kåre…

uten hverken bilseter eller knapt nok bilbelter…

Men jeg,  jeg kjørte ulovlig og skammer meg litt…

Noen som har noen gode forslag til en liten sjef som IKKE VIL…

Enda verre synes jeg det var med 6-åringen som jeg ikke ante gjorde noe livsfarlig hver gang jeg hentet han på skolen og gikk hjem…

Ikke nok med at veien er smal og uten fortau og farlig nok, men jeg er vant til at han alltid skal gå “omveier” i terrenget og på murer og der han finner ut…

På vei hjem til der min datter og to barnebarn bor går vi forbi en stor haug. Hver gang skal han opp der og jeg venter…

En dag så jeg bor dit fra barnehagen hvor jeg henter to-åringen etterpå og synes det var litt vel bratt fra haugen og rett ned i et vann og gav beskjed om at han ikke fikk gå opp der mer, og hvertfall ikke alene…

I går kom vi forbi der og jeg sier nei til at han får klatre opp der.

“Du sa  jeg fikk lov om du ble med”

Søren at han skal huske alt mulig…

Ok, jeg tar mot til meg og klatrer opp…

og mister nesten pusten. Ett lite feiltrinn og her kan man falle rett ned steinrøysen og ut i vannet…

Til alt overmål kommer en av barnehagetantene forbi og flirer der jeg står som en gal person høyt på haugen…

Jeg forteller henne at her er det livsfarlig og at 6-åringen aldri mer får gå her.

Jeg var helt skjelven etterpå…

Måtte englene passe på oss sier nå jeg…

 

6 kommentarer
    1. Brente mandler er utrolig godt, men jeg har kun laget det selv et par ganger tidligere. I år blir det ikke. Jeg er for utkjørt.

      Det hørtes skummelt ut med den haugen ja, huff og huff. Godt det gikk bra.
      Og gode råd har jeg ikke heller til sånne små sjefer. Det er en stund siden mine var små, og de var heller ikke så høylytte av seg. Datteren min kunne være litt sta. Men hun hadde en mamma som var like sta, så da så 😉

      Ønsker deg noen fine dager nå opp mot jul, koselig å lese litt hos deg igjen ♥

      Klem ♥

      1. Ja, det er utrolig godt. Har du en god dag så slå opp øynene og gå i gang med BM. Det er så godt og enkelt…
        Ja, den haugen var virkelig mye mer skummel enn jeg så for meg…
        Så fint du kikker innom, og håper du også får fine og glade dager fremover. Juleklem!

    2. Det var bra ag smultringene mine ikke ga deg dårlig samvittighet, det har vært ille. Men hørtes koselig ut å bake sammen med moren din neste ær :)))). Ellers hsr jeg en drøm om å lage brente mandler hver jul.
      Men turen på haugen hørtes ekkel ut, bra det gikk bra. Er sikkert ikke bare, bare å være bestemor alltid. De små har sin vilje og sine meninger. Klem.

    3. Nå tåler jeg ikke mandler lenger..men likte god slike brente før. Også er di fine å se på 🙂 Ikke mange barn som trives i bilsete tror jeg..Husker god før i tida ja , husker det var stas å få sitte på fanget til mormor i forsetet når morfar kjørte..gikk bra merkelig nok.. God jul til deg og dine <3

      1. Så dumt du ikke tåler mandler…, men ja, dekorative er de.
        He, he ja, rart å tenke tilbake på bilkjøring før sammenlignende med i dag.
        Og god jul til deg og dine!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg