GÅ FORSIKTIG….


Dette er ord som jeg, og andre damer/jenter/mødre bruker ofte. Sammen med,- eller i stedet for -vær forsiktig. Er nok noen menn som også bruker det….

Det hender at jeg sier bare de to ordene , og tenker resten. i går brukte jeg de flere ganger, og med ulike betydninger….

“Gå forsiktig”….når mitt barnebarn var på vei ned trappen( han behøver ikke falle ned trappen når han er på besøk hos mormor…)

“Vær forsiktig” …når min voksne sønn er på vei ut døren. Og han vet vel at jeg tenker, uten å si det høyt….ikke drikk for mye i kveld….

 

Jeg får en “snap” fra mitt tantebarn som har dratt avgårde for å bo i Etiopia for en stund, og snapper igjen “vær så snill å vær forsiktig”. Og jeg tenker at jeg er glad for at ikke mine barn er et så farlig sted. vet ikke om jeg hadde holdt det ut…:)

“Du må være forsiktig”, sier jeg til min datter når hun forteller hvor hun har tenkt å gå etter mørkets frembrudd. Og jeg tenker -du har to barn, ingenting må tilstøte deg nå…

Og når jeg er på jobb: En av pasientene som ofte sitter oppe, hun har glemt de fleste ordene , men snakker en hel masse uforståelige ord. Og vi later som vi kommuniserer.

men av og til kommer det noen veldig klare , og meningsfulle ord. Blant de er “gå forsiktig”. Det er når jeg sier ” jeg skal bare bort på andre siden og hjelpe en mann , så kommer jeg tilbake”. Da snur hun seg etter meg og sier høyt: “gå forsiktig” og av og til følger hun opp med ” for det er glatt ute”.

Og jeg lover  “ja, jeg skal gå forsiktig” Så gammel og langt inn i Alzheimer-tåken , så greier hun likevel å si disse ordene. Som en mor til sitt barn…og de varmer…

Gå forsiktig…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

24 kommentarer
    1. Ja, vi formidler vel en frykt…og samtidig en omsorg! Jeg er glad i deg….og jeg vil ikke at det skal skje noe med deg….jeg tar meg i å si “Kjør forsiktig” til Junior når han skal ut med scooteren. Nå er det snart vinter, og den må “parkeres” for noen måneder! Vi kan aldri få “passet på” andre støtt, og de må få prøve vingene……så det er en balansegang, det der!

    2. karidansen: Ja, man kan ikke alltid gå å være redd for de man holder av, men ordene kommer, og jeg kjenner på en slags fykt for det som likevel utenfor min kontroll…
      Er vel en slags lindrende atferd overfor oss selv , når vi sier det….

    3. Jeg sier ofte slike ord til mine jeg også…det er godt ment ..men føles nok litt masete av og til..hehe.. Når du skrev om det her nå hørtes orda så vakre ut…og rørende med den dama som sa det til deg <3<3

    4. annebe: Er det viktigste, at det er godt ment, og det tenker jeg de fleste vet, selv om det høres litt masete ut ja…:) Det er bare nydelig, når mennesker som har så lite meningsfulle ord og språk i det hele tatt, sier noe som varmer en…

    5. Så fint et innlegg, så vidt og fullt av omsorg. Vi vil så gjerne at alle ting skal gå bra. Hele tiden. Jeg sier bare…pass på deg sjøl, og ha en god natt :))).

    6. Vær forsiktig blir mye brukt – men etterhvert så har jeg gått mer og mer over til; ikke noe tull, eller oppfør deg pent 🙂 Håper du har hatt en god dag 🙂

    7. Jeg sier det ganske sjelden…Kanskje noe å gjøre med at jeg ikke har barn? Jeg sier ikke det til samboeren min liksom… 🙂 Men jeg skjønner at det blir en naturlig greie til barna sine 🙂

    8. frodith: 🙂 Ja, det er vel kanskje det…Går an å si til Hr. Frodith også, om han skal ut å gjøre noe farlig….Hoppe i strikk eller noe sånn…:)

    9. For en omtanke. Dette er jo så sant. Og det brukes nok ofte generelt uten så ille mye betydning. Tror at jo eldre en blir jo mere tenker en over hvor viktig det er for en. Når er en ung er det jo viktig nok, men ikke på samme måten. Ja, det er noe som følger en hele livet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg