Santiago de Compostela- vårt vandringsmål

Dag 10 og de siste 26 km fra Padron til Santiago tar vi i passe tempo. Det er varmt og vi er fremme utpå ettermiddagen…

Etter 10 dager på vandring står vi  her…

sammen med et ukjent antall andre pilgrimsvandrere som også er i mål denne dagen.

Møtestedet er den store plassen utenfor Santiago de Compostela katedralen.

Sammen med alle de andre tilbringer vi en liten stund med bl.a å ta innover oss at vi greide det…

 

Så må vi finne stedet for utstedelse av pilgrimssertifikat. Etter å ha lagt frem pilgrimspasset med alle stemplene i og fått med oss bevis for bragden vår- ja for det synes jeg det er…

Her står vi alle tre og ser ganske så stolte ut. Vi har vandret 180 km fra Porto til Santiago.

Etterpå finner vi oss et sted bak katedralen der vi inntar pizza og brus på en trapp…

Det er varmt og mye mennesker i byen, og vi vil komme oss til hotellet vårt som ligger litt utenfor selve sentrum.

Her på Puerta del camino skal vi slappe av noen dager mens vi venter på flyet hjem.

Dagen etter er vi tilbake i byen og får være med på pilgrimsmesse i katedralen

Ikke så mye jeg forstod, men var en  fin opplevelse å være med på. Kirkerommet var fullt, det satt mange rundt på gulvet eller stod langsmed søylene.

For meg handlet denne turen mye om mestring. Jeg hadde noen helseutfordringer ifht. for tre år siden, og det at vi denne gangen både gikk mye lenger og  møtte på andre utfordringer enn forrige gang, gjorde turen til en annerledes og unik tur selv om målet var det samme.

Jeg anbefaler en slik reise. Opplevelsen av å hver dag bare ta på seg sekken og være på vandring gjennom dagen er en frihetsfølelse. Man trenger ikke tenke på alt man ellers må tenke på i hverdagen…

Det kan være en reise innover i en selv, samtidig at man er underveis til et mål…

Utfordringer på turen må man regne med, men da er det at mestringsfølelsen kommer frem.

Det finnes andre måter å gjøre vandringen på. Man kan reise med grupper, man kan få kjørt baggasjen sin fra sted til sted, planlegge mindre etapper…

i det hele tatt gjøre det etter formen man er i og opplevelsen man ønsker seg.

Jeg tenker at det er mulig for de aller fleste å få til. Er lysten og viljen tilstede så er det så absolutt verdt det.

Du vil garantert kjenne på at du lever!

 

 

15 kommentarer
    1. Gratulerer med vel gjennomført. For en tur, og for en vandring. Jeg har leste meg gjennom alt her, for dette var fint. Så spennende å gå sånn i ro fra sted til sted. Sikkert et minne for livet. Jeg har en kusine som forsøkte seg på noe sånt i fjor, men hun måtte bryte. Hun hadde ikke gått inn skoene før hun dro!!!!! Bena fikk virkelig lide da. Jeg liker å gå sånne strøvtog i naturen og tenke på alt og ingenting. Det gir en egen ro å vandre fram på denne måten. Men jeg har aldri forsøkt å gå pilgrim. Nyt minnene, og takk for at du delte det med oss. 🙂

      1. Tusen takk! Så synd med hun som måtte bryte…jeg fikk like mange blemmer denne gangen som forrige gang, men valgte å ikke gi opp. Forrige pilgrimstur tok jeg smertestillende, denne gangen var det gnagsårplaster i mengder og sandaler som gjorde sitt til at det ble en tur til å gjennomføre

    2. Dere har vandret fra Porto til Santiago – en tur på hele180 km. Sikkert en fantastisk fin opplevelse.
      Dere er jo helt rå- flinke 🙂

    3. Ser superfint ut..og vakre bilder ! Sikkert en spennende måte å reise på ja.. men foreløpig holder jeg meg til avstander fra hjemmet på under ti mil (med bil )..men kanskje en gang… Klem

    4. Ja, spennende ble det, mer enn vi hadde planlagt…forstår at du ikke vil dra så langt hjemmefra, ellers ønsker jeg for alle som har lyst , til å prøve…

    5. Gratulerer med vel gjennomført, og takk for at du deler så fine bilder☺. Dette ser så spennende ut, og kjenner jeg har lyst til å gå..
      Jeg har helseutfordringer med bla knær, så spørs om det blir noe av for min del. Da er det ekstra koselig å kunne og lese her ☺.
      Ha en fortsatt fin helg☺

    6. Utrolig speende. Denne turen vil jeg veldig gjerne gå, leste boken til paulo coelho og etter det har jeg hatt en drøm om de. Har du noe gode råd?

      1. Da må du se om du får det til. Råd nr 1 er planlegg! Bestill overnatting på forhånd og ikke gå for lange etapper. Ta med rikelig med gnagsårplaster. Vurdere om du skal gå på egenhånd eller med en gruppe og tenk gjennom om du vil bære sekken eller få den kjørt. Legg inn god tid for hjemreise og ellers gå med et åpent sinn😀

    7. Takk for at du tok oss med på turen og gratulerer med gjennomført. Det var veldig fint å lese om turen. Jeg skjønner det må være en spesiell opplevelse og at det følger mestringsfølelser under en slik tur. Jeg har tenkt at det må være fint å gjennomføre en tur, uansett om det er i Norge eller utenfor. Men det blir så klart mange ekstra element med en slik tur dere tok. Så jeg får drømme om å få det til :).

    8. Tusen takk! Kanskje du greier få det til og ikke bare drømme. Er jo så ulike måter å gjøre en slik tur på. Fint du drømmer om det forresten😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg