DET RDMER....

Denne heter oktober rose, og det passer at jeg har en siden jeg er fdt i oktober og da er den nok helt rd og fin om den ikke har blst bort.....:)

Det var min sster som kom med den og den ser ut til trives p terassen min, der den fr klore seg fast gjennom vinteren...

S er det disse som er rde og mange i r. Rognebrene. Blir det mye sn mon tro?

Det er forvrig huset mitt man skimter bak alt dette buskaset...

I dag er det siste dagen i august og jeg kjenner det gjr i grunnen godt.

Da kan jeg innstille meg p hst-modus og jeg hper ta noen fine hstbilder ogs i r. For den kan jo vre bde fargerik og fin ,i  hvert fall nr det er opplett....:)

Og var ikke denne fin, som traff midt p Lvstakken en dag. Er da noe i all elendigheten med regn rekorder her i Bergen.....:)

SOLSKINNSTUR!

Er ikke denne virkelig flott?

Flotteste i Bergen synes jeg....

Denne her , derimot ,er det delte meninger om....

Det var denne broen jeg ville prve-g her en dag det regnet s mye. Men den som venter p noe godt....

I gr var det solskinns dag i Bergen by, og da ser alt helt annerledes ut....

I alle fall i mitt hode...:)

Dette er broen som er ganske ny , og kalles for smpudden. Det er en gangbro over Damsgrdssundet , og den er som s mange andre ting i Bergen, mange meninger om .....:)

Den er i alle fall flittig i bruk.

Fr jeg gikk p tur var jeg og hentet sster , som bor like ved smpudden.

Her inne bor hun. Jeg mtte inn og se hva hun hadde gjort for noe nytt, for hun driver i "malebransjen for tiden.....

Dette er utsikten fra terassen. Det var mange som padlet rundt  i sjen en slik fin dag....

Her str vi p Smpudden . Jeg tar bilde av Puddefjordsbroen og verdens hyeste trehus p den ene siden

og innover sundet motsatt vei.

Vi ville g en tur rundt Store Lungegrdsvann og her er noen bilder p veien

Bare si det som det er . Byen tar seg virkelig bra ut i solskinn...:)

Her har jeg forvillet meg inn i et kunstverk....

Dette er det norske bidraget i Bergen international woodfestival som gikk av stabelen tidligere i r....

Tar med enda noen bilder av denne flotte skulpturen

Er det ikke sant..... Hva er livet uten lek og drmmer.....

Takk for fin prate-og solskinnstur  sster!     Sster, sol og sensommer i Bergen.....

VTE som krker...

Jeg hadde en avtale om turging i dag, og sa frimodig at jeg skulle g selv om det regnet.

Hadde s lyst se til fots den nye bydelen ved Damsgrdssundet i Bergen.  Jeg hadde enda ikke vrt for  inspisere smpudden-den nye broen over sundet der.

"Lyst ta turen uansett vr...."? spurte min sster i gr kveld. Og jeg svarte "ja gjerne, trenger g litt...."

For det kan vre godt bruke beina litt fr tre jobbe netter....

Da jeg kikket ut vinduet fra sengen min ved 12-tiden, bde blste og regnet det..., og for min del var turen avlyst.....

Jeg er virkelig ikke til stole p nr det gjelder turging i regnvr....

Jeg la meg til sove igjen, men da jeg stod opp hadde jeg ftt snapper fra bde Bergen og Sandnes av noen "vte krker" p tur i regnvr...:)

Nok til at jeg fikk drlig samvittighet, pakket treningsbagen og for avgrde p innetrening.

Helsebringende det ogs, og man blir mer opplagt , og lettere til sinns...synes jeg.

Blomsten over her mtte jeg bare ta inn fra terassen i dag,  vet ikke om det er for tidlig men den holdt p drukne og jeg synes den er vakker der den str p bardisken min.

God helg alle sammen!

ENDA NOEN SOMMERVISITTER...

S lenge disse gjester meg om dagene tviholder jeg litt p flelsen av sommer.....

August er ikke en mned jeg er glad i.....

Det er for mange tegn p hva som venter oss av mrke og alt og alle som snart gr i dvale...

Fuchsia blomsten p verste bildene her er min yndlingsblomst denne sommeren.

Den er bare utrolig vakker og har blomstret hele tiden.

Jeg tenker ta bde den og noen andre av blomstene p terassen inn, og prve holde liv i de gjennom vinteren.

Men vi kan vente litt til vel....?

VEGGIS MANDAG-tips

Denne fant jeg i  frysedisken hos Kinsarvik. Kanskje de har den i noen dagligvarebutikker ogs.

Dine matvaner har en god vegetar oppskrift som jeg laget en dag  av denne . VEGETARISK THAIGRYTE

(Dinematvaner er forresten min datter som jeg pleier kalle for svensken)

Her er oppskriften:

Hun har forresten mange gode veggis-oppskrifter p bloggen sin etterhvert

TOPPTUR med unge, gamle, tobente og firebente

Det lange fjellet til venstre her for cruise skipet er ELDSFJELLET.  (324 meter over havet) Det ligger i Meland kommune.

Fjellet er godt synlig fra Rady, Asky og ygarden.

Mor ser det fra kjkkenvinduet sitt her, og har lenge hatt lyst p en tur dit.

I gr passet det med vr og annet og vi var 11 tobente - fire generasjoner-, og to firebente som dro i vei sammen.

Det var et stykke kjre fr vi kunne ta beina fatt.

Omsider  var vi alle p samlingspunktet  og begynte  oppstigningen. Mor og jeg dannet baktroppen. Opp skulle vi -selv om vi, uten vite det  -hadde valgt den bratteste og tyngste ruten....

Jeg tar bilde mot toppen, fra vr siste hvilepause. Vi sitter og ser de andre vinke ned til oss.

S er vi oppe, og har en fantastisk utsikt.

Her ser vi mot Hjeltefjorden, og hjemover til mitt barndomshjem. De sm prikkene p fjorden er seilebter. Rart hvor ulik fjellet ser ut nr man str opp det, enn slik man ser det langt i fra. Virker som en helt annen form p det.

Her er det min datter og minsten som nyter utsikten. Han ble med p topp tur i bremeis. Men dette familiemedlemmet,

huskyen, hjalp til med trekke oppover.

Her er den andre firebeinte. Min ssters familie hund. De er nok like glad for slappe av p toppen som vi er...

Man m jo skrive seg inn i boken nr man har klatret til topps. Smen p fire finner boken frem til mormor...

Jeg var forresten mektig imponert over den karen, for jeg hrte ikke en eneste klage enda han mtte g hele den bratte veien opp og ned....

Nedover igjen var det oss to som gikk til slutt. Vi mtte jo se at oldemor ikke brakk beina i ulendt terreng, og dessuten mtte vi se p all soppen som vi fant .

4-ringen forklarer ivrig hvilke typer sopp det er. Mormor sier at han fr ikke lov plukke og spise noen ting sopp han finner, for da kan man d...Vi gr heller og kjper de p butikken, for der har de blitt testet. "Ja, men det er jo en kantarell".

"Det hjelper ikke , det kan vre noe vi tror vi kan spise og s er det giftig, vi gr heller p butikken...."

Jeg begynner p eventyret om bukkene bruse og om en stund er vi nede p veien med resten av flget....

Aller mest glad for ha gjort unna turen tror jeg var mor. Hun har lovet ikke "mase" om fjellturer mer, men vi fr n se p det...

Takk for fin tur alle sammen!

SENSOMMER DAGER

Fler meg heldig som hadde anledning komme hit en siste gang nr det gjelder sommer sesongen.

Ormhelleren er vakker som alltid...
Det er nok min aller siste bikini-dag her, jeg kjente i gr at luften var kaldere selv om det var varmt nok til sole seg noen timer....

Fint bare sitte her, lukte sj, hre -og se bter fare forbi....

Nr jeg gr derfra kjenner jeg meg litt tung i sinnet, og kjefter samtidig p meg selv ..

Jeg skal jo snart finne frem den rde kofferten og dra sydover....

Men det er rart med det , disse rstidene som skifter. Jeg m innrmme at jeg kjenner det langt inni sjelen hver gang...

Hrer ogs noen fortelle om grgs som samler seg og har begynt p turen sydover. Jeg speider etter de, men har ikke sett noen...

Har du?

BESK AV EN BLOGG VENN

Jeg synes hun er tffere enn toget....

Denne flotte damen som fyker rundt om kring i landet , i en Toyota , og med telt  i bagasjen....

Telte i Bergen?  Jeg hadde virkelig ikke kommet p tanken engang...:)

Men ser ut som hun har hatt en deal med den som bestemmer vret , for vi har blitt beriket med litt sol og "opplett" noen dager...

Her er hun :

Eva . (Evas window.blogg.no)

Det var veldig koselig at  hun tok turen til meg her en kveld. Og at hun ville overnatte og ta litt telt -fri.

Jeg har mtt henne fr, og regner med mte henne igjen. For hun er p farten til Bergen i ny og ne...

Forresten , lurer p hvordan det gikk med telt-naboen....Kanskje hun forteller om det selv nr hun dukker opp p blogg igjen...

Tusen takk for besket Eva, og velkommen igjen!

TIL FJELLS OG 50-RS FEIRING...

Vi har hatt gode dager p sster-hytte-hotell. P veien til hytten fikk vi komme p besk til to som har bosatt seg her i Stavanger, med denne flotte utsikten.

Det er min niese og samboer som bor her. Hun var nok frst og fremst glad over f besk av sin mor , og jeg var glad for f vre med.

God bevertning fikk vi der, bla. nydelig tomatsuppe med appelsinsaft i , og hvitlksrundstk .

Etter noen timer sammen med de, dro vi to sstre videre  til fjells.

Her er en fredelig plett , jeg forstr godt at min sster og mann drar hit s snart de kan nr de har fri....

Vi var 4 voksne  som skulle vre her et par dager fr storinnrykk til 50-rs fest. Det var godt ha litt tid planlegge p og til  kose seg i solen....

Og for ikke glemme denne her, som hadde mange "holde styr p".

Bildene  her er fra torsdag. Vi kunne sitte ute den dagen,  mens resten av dagene var det tke og regn.....

Jeg stod forresten over bading i bekken. Synes det var litt for kaldt for det....:)

Med s mange beskende er det litt av en jobb skulle ordne med mat, og jeg synes det er tft gjort av min sster invitere s mange over en hel helg.

Vi lagde til tapas til selve festen  p lrdag , og det er egentlig lurt lage til s mange. Da kan man lage opp mye p forhnd, og  ogs ha til mat dagen etter....

Utover dagen p fredag hadde de fleste funnet veien. Til sammen var vi rundt 30 stykker . Resten av helgen var et herlig kaos . Det var mulig stikke seg vekk for noen som ville ture og fiske litt i drittvret. Tenker mennene var glad de fikk litt ro p rene...:)

Min sster og mann hadde ogs leid en ekstra hytte, s her var god tumleplass til bde store, sm, folk og dyr.

Ellers s gikk dagene altfor fort..... Koselig f treffe s mange over litt tid.  Kveldene ble sene- vi hadde som vanlig mye fortelle hverandre , snakke om og le av...

Siden her var "smtroll" med p feiring ble det ogs tidlige morgener....

Med s mange sammen, s mtte det vre p plass noen helt klare do-regler. For vann klosett er her ikke...I stedet laget vi" Kreta-do-regler". Og jeg lover,  dette fungerte utmerket denne gangen....

Ett tisse- do og ett bommelom -do.....:)  Guttene og mennene fikk g i skauen og tisse.

Alt gr nr man bare legger godviljen til ....

Tusen takk til sster for noen fine dager og opphold til fjells!

DE TRE SSTRENE SUSE til seters og gjre seg fet?

Vet ikke hvilke br det er , men tror ikke de kan spises. Fine var de se p , noe  fargerikt i alt regnet....

I dag er det dags pakke noen saker og bare glede seg over at man fr en unnskyldning komme seg bort en liten uke....

Vi er tre sstre som skal mtes og dra til fjells. Vi tre treffes  noen dager i forkant for ordne til en familie fest. Og for skravle litt, lese litt, strikke litt og bare vre sstre noen dager....Kvalitetstid det...

Vi drar til min ssters families hytte. Stedet heter Tjrn og det er en del timer og kjre herfra. Men jeg skal vre sidemann og min sster som jeg reiser sammen med m kjre hele veien. S jeg bare gleder meg.....

Vi skal feire en ssters 50-rs dag. Storflokken skal gjre innrykk til helgen, og da kan det vre greit at vi tre samles, planlegger litt og lager til mat og det som trengs....

S kan jeg kanskje fortelle henne litt om elendigheten som skal mte henne i 50-rene ogs.....:)

Det kan jo hende vi fr en og annen solstrle p oss, s jeg tar solbrillene med, snn i tilfelle...

Men bikinien blir igjen hjemme. Blir det varmt s bader jeg naken i bekken.....:)

SUPERBESTEMOR?.....

Jeg er ikke helt enig i dette sitatet da,men bildet var artig....:)

Jeg selv er ingen superbestemor, bare en helt alminnelig en tror jeg. I alle fall er det det jeg tenker om meg selv, og hper andre ogs tenker...

I natt l jeg i sengen i 10 timer, utslitt etter helgen.  For li fra lrdag ettermiddag til sndag kveld var her svrt travelt her.....

Jeg hadde avtalt passe de to smingene p henholsvis 4 r og 11 mnd. De skulle overnatte mens foreldrene var p noe festlig noe.

Mammaen, min datter, skulle komme hjem her om natten og ligge her. Noe bedre avtale har jeg ikke komme med fr den minste blir litt eldre....

Men jeg ville jo selvsagt st opp og vre der med de om morgenen, s mammaen kunne f sove ut. For smbarnsmdre tror jeg alltid mangler svn...., og jeg maser flt p min datter om akkurat dette, at hun m sove nok...

Ikke vet jeg om det er alderen som gjr at jeg blir s sliten, for det burde jo ikke vre det.....?

Ikke vet jeg om det er fortiden- jeg har vrt helt alene med 4 barn fra den minste var 4 r og jeg husker at det var travle  tider.  Omtrent hele tiden...

Ikke vet jeg om det er fordi jeg mangler en partner dele barnebarnpass med, eller om det er fordi jeg jobber kun natt og det er derfor naturlig for meg sove til langt p dag de fleste dagene i mneden....

I alle fall kan jeg skrive under p at passe sm barnebarn er slitsomt , om man elsker de aldri s mye...

Spesielt den minste p 11 mnd. Man m barrikadere alt..., og alt som man er glad i av knuselige ting m  hyt opp.  Brannapparat m vekk, og vinflasken p vaskerommet....:)  (Tro det eller ei, han fant den likevel. Jeg har sagt det fr, man skulle helst hatt yne i nakken....)

Da blir det lettest bre han rundt. Men han er tung og mine armer og hofter er ikke s sterke som fr. Det kjennes godt...

Det er den lille som er mest jobb, storebror bare roter....

Men jeg vil jo s gjerne at 4-ringen ogs skal f sin tid med mormor.

Utp kvelden, nr de skulle bade i to omganger i en badestamp , inni dusjkabinettet skjrte det seg litt.

Etter den minste var ferdig badet, og jeg hadde tappet nytt vann i til storebror, mente han at det var litt for varmt. Med den lille p hoften skulle mormor tappe i litt kaldt vann fra dusjen. Men jeg har kjpt et dusjkabinett som er noen dyser p og de spruter alle veier . Uheldigvis var det disse jeg skrudde p i farten. Det tok tid f av hele elendigheten. Jeg ble vtere og vtere og fireringen begynte le s han nesten ikke kunne snakke: "Det er morsomt mormor", sa han innimellom latterkulene. " Nei, det er det ikke...", skrek jeg hyt tilbake. Mens han sto p sitt: " Jo, det er det....

Jeg fikk skiftet vtt ty p meg selv, og han fikk bade. Det ble kveld og de kom i seng begge to. Mammaen kom hjem. Men den minste er endel vken enda p nettene, og str likevel opp lenge fr noen hane har tenkt gale....

Med noen timers svn og middagsselskap sndag,-av de fleste i den nrmeste flokken min n, holdt det hardt....

Jeg innrmmer at jeg var glad i gr kveld, og tok meg et glass vin etter at jeg hadde ftt huset p plass igjen.

For noen superbestemor er jeg ikke . Min datter fikk beskjed at det ble en stund til neste overnatting...:) Men hun tok det pent.

Alt til sin tid. Det tror jeg p. Samtidig som jeg beundrer de besteforeldre som "styrer , passer og herjer ", ofte med sine barnebarn. For det er hard jobb, det skal dere vite... Det er det, selv om jeg elsker de over alt i hele verden.......

VILT OG VAKKERT....

Denne flotte tre figuren mtte vi p i gr.....

Samt disse flottingene...

De bor p et sted langs veien der man kan kjpe vakre blomster . Men det kan jeg fortelle om en annen gang.

For vi gr forbi. Vi er p vei til blgekraftverket p Tofty. I ygarden kommune.

Det er sensommer....Er leenge fr jeg tar i bruk hst ordet enda...

Mor viser vei.... Det var p sjen her vi dro med skolebten i all slags vr.... Men det er en stund siden n.....

Det er to km fin gangvei utover til blgekraftverket, eller rettere sagt , det som skulle bli det....

Annlegget ble bygget i1985. Problemet var at de undervurderte blgekraften...

Annlegget ble delagt i 1988. Blgekraften var s sterk at den knuste solide betongkonstruksjoner.

Senere har ogs andre prvd seg, men gitt opp....

Nr vi nesten har ndd ml m vi p eget ansvar forsere en liten bro.

Stein og betong ligger strdd rundt om kring. Men likevel er her vakkert.....

Man ser og forstr bedre kreftene i naturen her ute i havgapet, nr det blser vilt...

Vi mtte p flere av denne sorten p veien ogs, og da gjr det meg glad langt inni sjelen...

Dette er en fin tur g, ogs for familier med barn. Man m bare vre litt forsiktig nr man klatrer over store steiner og usikret bro.....eller stoppe der.

Vet ikke helt om jeg likte denne her grafittien, men den var n her, ytterst p kanten fr man kunne hoppe rett i sjen.

Det var forresten veldig langt ned, selv om det ikke kommer frem her.

Og tilslutt: en-rett-fr-eg-blas-p-havet-selfie...:)

For blste, det gjorde det. Men det gjorde godt med litt sjluft, og var en super tur!

EN GOD DESSERT ELLER NOE GODT TIL KAFFEN

Terte fylt med skogens br hadde spisogspar.blogg.no  (2/8-15) en nyyydelig god oppskrift p som jeg prvde her en dag. Denne tenkte jeg lage til i morgen da det kommer en liten gjeng p besk....

Eneste jeg ville gjort annerledes var steke den p 180 grader i stedet for 200. Den er virkelig verdt prve, og passer svrt godt n nr det er tid for mat med br i.

EN SKATT!!!

Her en kveld kom det en liten mann gende stille opp trappen min. Jeg s at han bar p noe i hnden sin, s forsiktig....

Han hadde sammen med mor og onkel kjrt langt den dagen.

De hadde vrt p Kaptein Sabeltann show i Kristiansand. Det var visst en opplevelse for bde store og sm. Enda!!!

Mitt barnebarn p fire var vken , selv om det var leggetid for lengst da de kom til meg.

Og skatten han s stolt gav meg var ingenting mindre enn en skatt for meg....

En stor glitrende AMETYST krystall!

De som kjenner meg litt ,vet at jeg er glad i og samler  p ulike steiner, og at Ametyst er min favoritt.

Jeg har ftt laget et smykke av en Ametyst stein jeg kjpte i Stockholm i fjor og den liker jeg ha p meg.

Men en slik stor, fin Ametyst krystall hadde jeg enda ikke. S tusen takk for at dere kjpte den til meg p  veien.

Eller kanskje det var en gave fra selveste Kaptein Sabeltann.....:)

SKAL DET VRE EN SS?

Shotte kan man gjre p hylys dag....

Spesielt om det er noe sunt i glasset...

Jeg sitter og venter p at de skal bli ferdig med bilen min som er til reparasjon, og er egentlig litt sur og lei av disse bil regningene n for tiden....

Da kan det kanskje vre p sin plass med denne "shotten...

For noe mer om gangen enn litt av denne drikken greier ikke jeg f ned...., for godt er det ikke , synes jeg.  Men sunne saker...

Det var en sster som introduserte meg for den nr jeg var p sster hotell for noen dager siden.

Den inneholder 1 FERSK RDBETE,  LITT FERSK INGEFRROT, 1 LIME, 1 GRNT EPLE.

Juice , eller lag smoothie som jeg. Jeg hadde i tillegg litt eplejuice oppi.

Rdbet er rik p jern, folsyre og c-vit.

Ingefrrot er betennelsesdempende og skal vre bra for gikt smerter. Inneholder vit B6, Vit B5 , kalium, mangan, og magnesium.

maiken

55, Bergen

Voksen dame, voksne barn, barnebarn, hjelpepleier med videreutdanning i psykiatri for helsefagarbeidere, nattmenneske, selvstendig, tff og fryktls vil noen si. Sm-nevrotisk, pysete, distr vil andre si. Jeg er vel litt av alt, tenker jeg. Som nattevakt og B-menneske trives jeg best p den sene delen av dgnet, derav navnet maikensnattblogg. Det betyr ikke at dere morgenfulger og A-mennesker ikke er velkomne til dele tanker og historier med meg, her er det plass for alle