EGG OG EGG...

Disse eggene kjpte jeg av noen som har svrt s frittgende fjrkre. Det er gs-egg, av ulike sorter gjess.

Jeg kjper helst hnseegg, men siden de jeg kjpte hos ikke hadde hner som la egg for tiden , s ble det disse. Det strste er s stort at det ikke fr ordentlig plass i eggekartongen!

Gjessene og hnene har et stort omrde lpe rundt p, og jeg foretrekker kjpe egg der jeg vet at jeg fr fra frittgende.

Spesielt siden jeg spiser mye egg. Som dere helt sikkert har ftt med fra reklamen, s inneholder egg det aller meste av nringsstoffer.

Og jeg som ikke spiser noe form for kjtt har en fin proteinkilde.

De vanlige eggene man kjper i butikken der det str fra frittgende hner, er vel ikke akkurat det......

Eggene ble forresten hentet i ygarden, da jeg beskte mor. Hun foret meg med vaffelkaker og krabbeklr som hun hadde i frysen, s det var en liten smak p sommer for meg.......

I gr var det disse som ble laget av bl.a eggene jeg kjpte. Fastelavensbollene ble gode de, men det ble mye melis...

For nr man skal lage boller med det samme en str opp etter nattevakt og samtidig flge med p et tv-realityprogram ..

Ja, da kan det fort g litt galt....

Jeg glemte sukkeret!

S derfor ble det mye melis og jordbrsyltety og sukker i kremen da....:)

DETTE VISSTE JEG IKKE OM BR

Smoothie er noe jeg lager meg hver eneste dag.

Men dette visste jeg ikke fr min datter tipset meg i dag

se HER

Jeg kommer til flge kokerdet fra i dag av, selv om det lager litt mer arbeid.

Er det bare meg som ikke har ftt dette med seg?

Jeg visste jo det var en periode man ble anbefalt koke br fra utlandet, men trodde ikke det gjaldt lenger enn den perioden.

Regner med at det er svrt mange som lager seg smoothie hver dag. Og vi gjr det jo fordi det er bde nringsrikt og godt.

Flger dere dette rdet, eller satser dere p at det gr greit?

HY-KARBO-FRING-UKE og en god og lett kake oppskrift.

Er innom og hilser god lrdags kveld og tipser samtidig om en kake verdt lage.

Nr jeg tenker p uken som har vrt har det vrt noe hy karbofring....

Jeg har hatt besk og jeg har vrt p besk.

Mine vrt-p-besk har vrt hos mine to snner og hos mor.

Jeg m her og n bermme mine to snners samboere. De er flinke med hjemmebakst av kaker og boller, og har en del av skylden for hy-karbo-uke for

meg.....:)

Utenom spise mye sukker , har jeg klippet hret mitt "en halvmeter"...

Det fles hvertfall slik, selv om de jeg forteller det til synes jeg overdriver kraftig....:)

Jeg har ogs bestilt sydentur denne uken, men det vil jeg fortelle mer om....

Her og n fr dere en oppskrift p ukens kakebaking for min del. Den har jeg servert etter en raspe- balle -middag  til noen beskende denne uken,  og vet jeg kommer til bake den igjen.

Lettvint og veldig god!

Det er en rulle kake som jeg fant oppskriften til hos : Det ste liv

jeg tillater meg skrive den her, for det var noe jeg var litt uenig med henne om.

6 EGGEHVITER

3 DL SUKKER

1 PK/POSE KAKEFYLL MED VANILJESMAK (uten koking)

50 G PISTASJ NTTER (kan slyfes. Det gjorde jeg)

Pisk eggehviter og sukker til stiv marengs. Vend i vaniljepulveret.

Bre deigen ut i en stor bakepapirkledd langpanne. Str over pistasjntter, om du har de med.

175 grader i  20 min.( Pass p at den ikke blir brent p toppen . Ha gjerne et bakepapir over de siste minuttene i ovnen.)

Vend kaken p et sukret bakepapir og ha langpannen liggende over nr den avkjles.

KREM: 4 DL KREMFLTE (jeg hadde bare 3 dl og det gikk fint)

FERSKE BRINGE BR OG BL BR. (Man kan i rullekaker ha utrolig mye forskjellig fyll, men br og krem er godt, synes jeg)

Pisk kremflten med 2 ss melis. Bre den over den avkjlte kaken. Ha brene utover kremen og rull kaken sammen fra langsiden.

Rett i kjleskapet med den!

P oppskriften str det at den smaker best samme dag, men jeg synes den smakte bedre neste dag.

S ja, hy-karbo-uke-fring...:)

Roser fra to av mine barn har jeg ogs ftt i uken som har vrt. Uvisst av hvilken rsak.

Men det har vrt morsdag. Bare det at det er lenge siden jeg sluttet feire den....

Roser er uansett veldig koselig f!

N skal jeg lade opp til min 5 nattevakt p en uke.

Samtidig at jeg er takknemlig for at jeg har ftt gjort og opplevd noe annet enn  bare jobbe og sove siste uken.

For det tar unektelig mye tid.....

OM TE OG en mann i en plse.....

De som kjenner meg, vet at jeg ikke jakter p menn....

Men heller p sol og svn...

For slippe bli avhengig av sovemedisiner gikk jeg og kjpte denne teen til utprving.

Det kunne jo vr.....

Den er kjpt p helsekost butikk og inneholder mange ulike urter.

Nr jeg kommer hjem fra endt nattevakt har jeg begynt p en ny rutine. Jeg lager te.

og siden den skal st hele ti minutter godgjre seg, spiser jeg et knekkebrd og gjr meg klar til legge meg.

S gulper jeg i meg teen. For te liker jeg egentlig ikke....

Jeg kjenner at den gjr sin entre, og jeg sovner. S denne vil jeg fortsette bruke. Tror jeg. For det er bare det,

at jeg lurer p om det er noe psykedelisk i den.

For jeg har noen rare drmmer av og til.

Her en dag jeg l og sov etter ha inntatt denne drikken var jeg kriminal etterforsker....:)

Jeg som ikke tr se p krim engang. Ei heller leser jeg krim bker.

Jeg var alts kriminal etterforsker , og hadde med en morder gjre . Som laget store plser.  Inni disse befant det seg en dd mann!

Jeg liker analysere drmmer jeg har, og som gjr inntrykk.

Men denne gangen skylder jeg p teen.......

Noen andre som har prvd denne sorten, og hatt rare drmmer?

samle p lykke-yeblikk.....

Det har ikke vrt vanskelig samle p lykke-yeblikk i uken som har vrt. Solen har vrt p  himmelen hver dag, og selv om jeg har jobbet og sovet, sovet og jobbet s har det vrt tid til friminutt med lykke.

Jeg har vrt en flittig gjest oppi haugen , sittet der p toppen og kjent sollyset gjre godt for sjelen.....

Jeg har jaktet p solstrler sammen med barn og barnebarn. Sndagens tur ble en overraskelse fordi jeg ikke hadde tenkt p at det var is p vannet vi la turen til

Dette er fire-ringen. Han har vel vrt p islagt vann fr, men jeg tror det var frste is mte for minsten. Heldigvis ble han ikke redd, bare litt forundret da mormor "seilet" rundt med han.... Mens de voksne som var med "snappet" bilder av mormor p isen sammen med barnebarn, for isen var ikke erklrt trygg.....Men det skal sies at vi holdt oss helt inn med land og bare hadde blitt litt vt p beina....

Jeg har ogs kjent p lykke nr jeg har vrt p besk hos en sster som er sykmeldt og lykkelig over en vellykket operasjon.....Hun kunne ikke riktig forst at jeg mtte sitte slik til at jeg fikk sol rett i ynene....:) Tror det er bare noe natt mennesker forstr....

I gr var en niese og avla en "gammel tante" et besk. Det er fint hre p ungdommene -hva de er opptatt av, planer de har, hva som er viktig for de.....

Kan man tillate seg kjenne p lykkeflelser nr man er i en livssituasjon som ikke helt tilsier at man skal g rundt og vre lykkelig?

Jeg hadde en telefon samtale her en dag og vi kom frem til at nr man har det vanskelig i livet, da er det ekstra viktig med lykke yeblikk, virkelig samle p lykke yeblikk.......

TOPPTUR I MRKE

Har du noen gang vrt p  fjelltur nr  mrket har lagt seg, og det er mneskinn og stjerneklart?

Det anbefales virkelig!

Vi har noen fantastisk vakre, kalde, klare kvelder for tiden.

Det gjr godt, bde fysisk og mentalt ta turen ut i vintermrket.

Det var tid og anledning til  ta p hodelykt og varme klr, og g topptur i gr kveld.

En selfie med hodelykt p fr jeg gr ut dren og skal mte han som skal vre med....

P vei oppover til Viggo hytten og Gravdalsfjellet, som er mlet denne kvelden. Ser riktig s trolsk ut....

Det er min eldste snn som er turflge denne kvelden. Det var han og samboer jeg fikk hodelykt utstyret av, til Jul, og jeg har hatt lyst prve det lenge.

Men det m passe med bde vr, tid og annet.

Bildene her er fra toppen av Gravdalsfjellet. Det var ubeskrivelig nydelig der oppe i gr kveld. Jeg kunne vrt der lenge, men det var 7 minus grader og man burde ikke st altfor lenge i ro.

Skulle nske jeg hadde et super kamera i gr, for det var bare s vakkert der vi stod p toppen av fjellet. Klarvr, vindstille, og s overraskende lyst  som det var....

Vi kunne se p vei opp-og nedover at det var flere ute i gr kveld i samme rend. P flere av fjellene rundt s vi lykter som lyste.

Men vi traff ingen p vr vei.

Lyset helt til hyre her er Flybanen.

Vi gr forbi flere hytter denne turen, og p vei nedover finner min snn en gitar som han spiller litt p....

Neida , den var nok ferdig med lage lyd ...:) Bare halve gitaren igjen. Har vel vrt et lystig lag her engang....:)

Det var godt komme seg hjem og inn igjen, men det frister med flere slike turer. S fr vi se om anledningen byr seg igjen....

HELLER DRLIGE TENNER OG STYGGE SKO.....

Disse finingene er et godt kjp til ha innendrs n, og bare ha noe fint hvile ynene p....

For meg er det viktig finne lyspunkter i tilvrelsen for komme meg helskinnet gjennom til vren, og jeg tenker tilbake p uken som har vrt.

Jeg har sett solen bde st opp og g  ned......

og bl himmel

Jeg har i uken som har vrt tatt korte turer ut i frisk luft og uten at regnet har gjort det surt....

Man kjenner seg s mye lettere til sinns med bare f litt frisk luft og lys. For jeg er sikker p det gjelder andre enn meg selv.....

Og innimellom de lange natt-ktene mine med jobbe om natten- sove om dagen, kjenner jeg at jeg m gjre noe aktivt og ikke bare slve i sofaen.

For det er uendelig lett gjre akkurat det.....

tilbringe noen timer sammen med en sster jeg ikke ser s ofte, -hun har spennende ting hun lrer i voksen alder. Og jeg liker s godt at hun deler litt med meg. Og samtidig f vre sammen med andre i familien....Det er viktig med slike "friminutt".

For det hender at selv om jeg er hjemme hos meg selv, s er hodet p jobb , nr det er der jeg tilbringer de fleste timene i uken.

vre vken om dagen, gjr at jeg legger mer merke til alt og alle rundt meg. Og den siste uken har jeg merket meg, ja jeg sier det bare selv om jeg str i fare for f "halve Norge" p nakken.....

Jeg vet ikke om det er fordi jeg savner litt en Hugh Grant.....,

men jeg har i alle fall lagt merke til menn rundt meg i det siste.

Og det jeg aller mest husker av den sorten er alle rykerne....

Jeg uffer og sjer meg noe s til de grader, og tenker i mitt stille sinn,

At heller drlige tenner og stygge sko enn en ryker.........:)

GOD NATT-MORGEN....

Vet ikke helt hva jeg skal kalle det, men det fr bli noe slik som god natt-morgen.....

Det er en av de sjeldne gangene jeg er te-drikker, for nr man str opp kl. 03 er det for tidlig for kaffe, for seeeent pne vin flasken og for brkete lage smoothie, eller.....?

Jeg la meg til sove klokken 17 i gr etter middag , etter ha mer enn dgnet....

Jeg hadde lovet passe barnebarn noen timer , for innimellom kommer det visst slike planleggingsdager i barnehagen, som gjr det vanskelig for foreldre med sm barn....

De to sm menn p 4 og 2 r kom p besk etter siste jobbe natt, og man blir litt  "rvken" nr man dgner, s jeg var rask med komme meg ut i frisk luft en stund. Den minste sovnet i vognen og nr vi har lillebror i vogn med s har vi noen begrensninger. Vi kan ikke g p utkikkspunktet i skogen slik storebror vil, men han fr klatre litt i tre, og vi gr inn i skogen s langt vi kan med vognen p slep.

Etter en stund gr vi hjem igjen. Jeg benytter anledningen til ha all oppmerksomhet p store bror n nr den lille sover, for det kan vre hardt alltid mtte dele p oppmerksomheten med en lillebror....

Fr vi gikk ut hadde han villet lese, men det var ikke akkurat tid da.

"Jeg kan ikke lese selv enda", sier han veslevoksent og jeg sier at det trenger han ikke heller kunne , fr han begynner p skolen.

"Men det er en ting som du m kunne fr du begynner p skolen, og det er skrive navnet ditt".

"Ja, men det kan jeg"

Nei, det ville jeg ikke tro , s da var han snar med finne frem papir og tusjpenner og kom stolt etter en liten stund og viste at dette kunne han faktisk.....:)

Jeg mtte gi han masse ros og vise at jeg er "helt overgitt"

Etterp skriver jeg mitt navn, og da skriver han det ogs flere ganger, for vi har jo noen like bokstaver.

Jeg gleder meg til han begynner p skolen.....

Etter pappaen har hentet de to noen timer senere, drar jeg og handler, og vel hjemme skal jeg legge meg nedp noen timer nr klokken har blitt 17.

Noen timer blir til mange, og derfor er det godnattmorgen kl. 02.30.

S n skal jeg "tutle rundt " her og ta imot en ny dag, oppleve ALT dagslyset i dag og f gjort noen dag-gjreml.

God dag til alle!

maiken

55, Bergen

Voksen dame, voksne barn, barnebarn, hjelpepleier med videreutdanning i psykiatri for helsefagarbeidere, nattmenneske, selvstendig, tff og fryktls vil noen si. Sm-nevrotisk, pysete, distr vil andre si. Jeg er vel litt av alt, tenker jeg. Som nattevakt og B-menneske trives jeg best p den sene delen av dgnet, derav navnet maikensnattblogg. Det betyr ikke at dere morgenfulger og A-mennesker ikke er velkomne til dele tanker og historier med meg, her er det plass for alle