VEGETARBURGER- enkelt og godt

Jeg liker ikke så godt de ferdige vegetarburgerne som er å få kjøpt i butikkene. 

Men jeg har prøvd…

Siden jeg ikke hver dag lager middagsmat, og spesielt ikke mellom nattevakter, hender det jeg lager opp og har i frys.

Vegetarburgere kan man forresten kombinere   med “alt”…

Her er oppskriften jeg pleier bruke. Det er forenkling av en annen burgeroppskrift.

 

VEGETARBURGER

4 kokte poteter

3 rå gulrøtter

1 løk

ca. 5 store skiver syltede rødbeter

ca. 2-3 ss hakket sylteagurk

salt, pepper, persillekrydder.

1 toppet ss potetmel

1 egg

ca.2 dl oppskjært hvitost

Riv de kokte potetene på den groveste delen av rivhjernet. Riv de rå gulrøttene på den fineste delen.

Finhakk løk, rødbeter og sylteagurk

Bland i det andre , rør litt underveis. Men bruk en tresleiv e.l . (Best når den er litt grovt blandet, men det går sikker fint med en stavmikser e.l også.)

Form de i ønsket størrelse og legg de på en stekeplate. Stekes 200 gr. i 20-30 min. Snu de underveis.

Det går også fint å steke de på stekepanne i olje.

I dag glemte jeg ha ost i røren, derfor ost oppå på øverste bilde. Man kan variere med det meste. Hamburgerbrød er vel en selvfølge for de fleste. Men ikke for meg i dag. Og man kan ha friske krydder i røren som persille og timian . Samt ha kapars i , purreløk og sellerirot. Røren holder seg og flyter ikke utover grunnet de kokte potetene, potetmelet og egg.  Derfor en enkel røre å få til.

Og mye bedre enn de ferdiglagde man får kjøpt. Synes jeg…

Ta en veggis-mandag kanskje?

 

 

12 kommentarer
    1. Jeg kjøpte vegetarburgere til sønnen i går..var ok , men ikke mer …så di her hadde nok falt mer i smak :)) Men hadde pomfritt, salat og hjembakte burgerbrød..så alt i alt ble det bra :))

    2. Heisann. Tok meg den friheten å rappe hele oppskrifta di og sende over til yngste sønn og samboer. De er jo vegetarianere begge to 😀 Så hvis de ikke liker den så sender jeg de hjem til deg 😀 Neida.. de er så greie så. Og er faktisk sønnen som driver å eksperimenterer seg frem til mye god vegetarmat 😀 Tusen takk 🙂

    3. Jeg spiser vegetarburger ganske ofte, men kjøper aldri ferdige. Fant en fantastisk oppskrift i en engelsk vegetarbok for noen år siden. Ingridiensene er annerledes enn i dine, men jeg har notert din oppskrift å prøver den neste gang ;o))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg