Håper du får kjeft…

Vi er på hjemvei fra skolen , og til og med mormor som går like bak har omtrent samme bekledningen som 6-åringen her…

Skoleveien er farlig, her er mye trafikk på denne tiden,- i begge retninger , og man må være litt årvåken.

Mormor velger å parkere bilen og heller gå den halvtimen frem og tilbake fra hjemmet til min datter og barnebarn.

Først hente 6-åringen på skolen, så 2-åringen i barnehagen. Hjemveien blir litt lang, og på slutten litt bratt, men så lenge han som må gå ikke klager så har en mormor heller ingen grunn til det…

I dag har han fått is på veien, og det bare fordi tannfeen for første gang har vært på besøk. Han  fikk lov av mammaen å kjøpe seg noe for pengene han fant i vannglasset om morgenen…

Vel hjemme har 2-åringen sovnet i vognen og mens mormor skynder seg å lage middag har 6-åringen laget noe guff av rognebærsaft, sukker, melis ,bittelitt melk og kanskje noe annet. Og det bare fordi jeg ble helt “månebedotten” av alle rognebærene vi så på veien og i vanvare fortalte at da jeg var liten laget vi rognebærsaft av bær, sukker og vann og lot de ligge noen uker. Da ble det sterk saft gitt…

Etter middag er det klart for lekser. Jeg sitter rolig og ser på mens han gjør det han har fått i lekse hos læreren. Jeg føler meg både stolt og beæret over å få være med han på skolereisen hans…

Mormor må forresten ha en kopp kaffe, det ble bare 4 timers søvn etter nattevakt….

Jeg har en frinatt mellom 6 netter og er enda mer “sjossete” enn vanlig… Dessuten er det beinhardt å begynne igjen etter ferien…

Mens jeg vimser rundt skjer det at jeg greier å knuse noe. Det er en Flamingo visstnok, og 6-åringen sier han håper jeg får kjeft………..:)

Vi spiller jakten på den forsvunnede diamant (var i hvertfall noe med diamant…) , og sysselsetter 2-åringen til å være bankmann…

Etterpå skal vi lese bok mens det  spises kveldsmat, og 2-åringen har funnet frem Karius og Baktus.( Det varmer et mormorhjerte når han også er så glad i bøker…)

Han sitter helt i ro og hører på, og det gjør storebror også, men så kommer det der til i teksten at Karius og Baktus skal synge.

Da vil 6-åringen synge. Han mener han er bedre til det enn mormor …

Og det har han helt rett i. Mormor synger nemlig som en gammel kråke…

Men det kan han bare glemme!

For lillebror hyler og vil at mormor med kråkestemmen skal synge…:)

Så storebror gir opp og lar det stå til…:)

Klokken 20  er det dørgende stille og jeg bare venter søvnig på at mammaen skal dukke opp, så jeg får kjøre hjem til meg selv…

Jeg fikk ikke kjeft for Flamingoen….

men glemte gi beskjed angående noe gørr i en bolle som skulle bli til rognebærsaft…:)

 

17 kommentarer
    1. Åh kor koselig lesing! Og tenk han har mista si første tann 🙂 Du syng ikkje som ei kråke så forstår godt at 2 åringen vil du skal synge. Huska godt den rognebærsafta….

    2. Så koselig å være med barnebarna høres det ut som..selv om noen håper du får kjeft..hehe.. Veldig smal den veien..så sikkert lurt å gjøre seg ekstra synlig :)) Fin kveld til deg <3

    3. annebe: Ja, jeg hjelper til med henting i skole og barnehage en gang i uken, men det er godt å kunne følge litt med på de…Ja, jeg går med refleksvest og passer godt på…

    4. Så utrolig koselig ettermiddag og kveld. Men den skoleveien uten fortau ser litt skummel ut. De fleste barn godtar at vi voksne synger med akkurat den stemmen vi har, og det er jeg glad for på jobben. Der vet ikke ungene bedre enda og lar seg fascinere av alt man kan synge om 🙂

    5. En herlig dag 🙂 Kanskje ikke akkurat der og da,, i turnuståka og lang og skummel skolevei. 🙂 Men når forfatteren dukker opp og tilsetter en smule ironi, en syrlig snert av humor og en vakker dæsj med selvinnsikt,, da blir det bare herligheta 😀 Håper du samler disse historiene slik at både 2 og 6 åringen kan lese det om et par ti år 😀 Hjertens takk 😀

    6. margarites: Ja, det er dårlige veiforhold, og jeg er nok en av de få som går i stedet for å kjøre…
      Ja, det er vel sikkert slik:)

    7. Begivenhetsrik dag 😀 ikke uvanlig sammen med barnebarn. Her har fuglene tatt all rognebæra alt så vin blir det ikke 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg