I kulda sover våren…….

Dagene og nettene mine går over i hverandre for tiden. Jeg står opp til helt forskjellige tider på døgnet og legger meg til forskjellige tider….

Men: ” I kulda sover våren under pledd av frossen jord

Han puster liv i dype røtter, frø og alt som gror.

På taket glitrer skaresnø, men senga hans er lun.

Et rede kledd i gåsunger og myke lerkedun.”

Våren er en gutt i dette søte diktet….

Jeg liker å si at jeg er sesongarbeider. Jobber mye når det er høst og vinter, og trapper ned når våren kommer…..

I går  var jeg i seng før midnatt og oppe i dag lenge før solen stod opp. Jeg satt her og ventet på å få den midt i øynene.

“Mormor ellllsker sol “, sa to-åringen da jeg hentet han i barnehagen sist gang. Var ikke store karen før han skjønte det, og jeg elsker at han sier det, for det er helt sant. Så legger han til  “Og Even elllsker dåtterier ” (er nok godteri han mener….:) Og det er sant det og…

Så må jeg hale han opp brattbakkene i vogn bare fordi han ikke vil ha sol i øynene…..

“Etter vinter kommer vår, 

Aldri skal de snu.

Om våren sover sommer.

Og snart sover du.”

Illustrasjoner og tekst er fra en helt nydelig barnebok jeg har kjøpt. Det er Mammutsalg nå så da er det greit å kjøpe.

Boken er av Haddy Njie og Lisa Aisato. En bok med vakre bilder og vakker tekst . Tenker jeg må ha den her hos meg til småfolk kommer på besøk, men er en god ide til en gave også.

Nå er det tid å ta en tur ut i solen snart, så får jeg heller legge meg på puten i ettermiddag igjen, til oppladning for nattarbeid.

 

17 kommentarer
    1. Den boken er nydelig! Fantastiske tegninger! Du får kose deg i solen, det ser helt superherlig ut ute. Jeg holder meg inne, men skal en liten tur til legen etterpå, for her trengs det sykemelding. Når feberen herjer og ingenting fungerer som det skal, da holder det ikke med egenmelding. Men nå synes jeg at jeg har hatt min del – feber i fem dager er mer enn nok. Jeg skal ta igjen å være ute så snart formen er på plass igjen.

    2. Da er vi to, jeg også er veldig glad i solen, alt blir lystigere i finvær :)) Men solen er ikke her i dag, tette snøbyger skygger – du passer vel på den for oss du 😉 Ha en fin dag :))

    3. Jernbanefrua..: Vi er ikke så godt vant i Bergen, så det kjennes ekstra godt når den holder seg her…:) Håper du har en fin dag selvom….

    4. Ja, den boka ser flott ut! Jeg elsker også sol. Gjør litt motsatt av deg; jobber ekstra om sommeren. Da har jeg mer overskudd. Dessuten har jeg 25 km kjøretur til jobben og det er ikke alltid så moro når det er glatte veier. Mye enklere i sommerhalvåret.

    5. Så nydelige ord og tegninger i den boka :)) Jeg liker også sola ..og litt glad i “dåtteri”også..hehe.. Fin uke videre til deg og dine <3

    6. karidansen: Ang. det med glatte veier forstår jeg. Jeg vil ikke sove bort altfor mang vår og sommer dager, derfor velger jeg jobbe mest høst og vinter.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg