Pepperkakebyen og god oppskrift på BM

En liten gutt som venter på toget i pepperkakebyen…..

Det var veldig koselig med de elektriske togene som hadde bane rundt omkring i byen , og det var det som fenget mest denne småen på 2 år.

Mine 2 barnebarn , to døtre og meg tok turen hit for noen dager siden. Jeg har ikke sett pepperkakebyen på mange år og jeg ble imponert over størrelsen og mengden hus samt den koselige lyssettingen.

Lurt å gå der en vanlig hverdag, for det var akkurat passelig med store og små.

Her endte vi opp til slutt og akkurat denne delen var populær og støyende. Rutsjebaner er vel stort sett populære, men heldigvis var det mine døtre som tok seg av turene her….:)

BRENTE MANDLER (Tar ca. 50 min å lage)

Jeg er ikke særlig flink med julebakst, men disse har jeg laget ladning nr. 2 av i dag.

Man må være mindful og tålmodig. det tar ca. 50 min og er vegetarbloggen sin oppskrift.

1 dl vann

150 gr. sukker

500 gr mandler

1 ss smør ( det står vegansk margarin i oppskriften, men det går fint med smør også)

 

Bland sukker og vann i en gryte. kok det opp uten å røre, og la det koke til sukkeret er oppløst (etpar minutter). Bruk middels varme.

Tilsett mandlene med skall på. Rør forsiktig rundt innimellom. Etter en stund vil vannet forsvinne og mandlene være blanke. 

Etterhvert vil de dekkes av et grålig sukkerlag. Rør fremdeles et par ganger i minuttet og ikke gå fra.Pass på at du graver godt ned i gryta nå så de nederste mandlene blir løftet opp. (Det ser nå litt “ødelagt ut, men vær mindful og tålmodig……)

Etterhvert vil mandlene bli karamelliserte. Fortsett å røre til de fleste blir blanke. 

Ta deretter gryten av varmen og rør inn smøret,( men ikke mer enn en ss smør, uten blir de smørete og ikke så gode.)

Bre mandlene nå utover et bakepapir og la de ligge til de blir kalde.

NB! Ikke fall for fristelsen til å smake før de blir kalde, da kan det nemlig bli til at ingenting smaker resten av julen, for du skambrenner deg!

 

 

6 kommentarer
    1. Så flotte bilder av pepperkakeby og fin liten gutt… lurt å unngå dager med mest folk ja :)) Tåler ikke mandler lenger..men husker jeg likte brente mandler veldig godt før..og de her så flotte ut <3<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg