SNØ i desember, oppskrift Vegisterkaker og god 2. adventsøndag!

Det er snørikt i Bergen for tiden……

Jeg våknet til lyder fra unger og akebrett i morges og måtte ut å gå i nysnø, og endelig gjøre bruk av Hugin og Munin vottene mine som søster har strikket. 

Hugin og Munin betyr Tanken og  Minnet , som jeg har nevnt før.

En aldri så liten skogstur en søndags morgen. Om det bare holder seg slik, skal jeg jammen ut å gå ofte, for vi har fått smakt på litt av et uvær i det siste…..

 og da er det sofakroken jeg oppholder meg mest, i når jeg ikke er på jobb……

Nå venter jeg på middagsbesøkende . I dag er det enkel desember middag. Medisterkaker, Vegisterkaker og tilbehør. 

Vegisterkakene har følgende oppskrift:

2 dl ris og 4 dl vann. KOKES. (Basmatiris, men jeg brukte Jasmin ris og det gikk like bra.)

1 stor blomkål (700 gr.)- kuttes og kokes.

2 dl havregryn

1-2 ts toppet vegansk buljongpulver. ( jeg brukte grønnsakbuljong siden jeg ikke hadde noe annet, og blandet det ut i bitte litt vann før jeg hadde det i røren.)

1 ts. malt ingefær

1 ts. revet muskat

litt pepper og salt.

Bland sammen kokt ris, kokt blomkål, havregryn og krydder.

Form til vegisterkaker og stek de gylne. 

Jeg ettersteker en stund i stekeovn etterpå.

Da ønsker jeg bare god  2 søndag i advent. og fortsetter på middagstilberedning……

16 kommentarer
    1. Jeg visste ikke hva Hugin og Munin betydde….før nå!
      vgisterkaker lyer spennende – og er jo adskillig sunnere enn sin navneslektning – medisterkaker! Ikke ofte dere har mer snø i Bergen enn vi har på Østlandet. Jeg befinner meg for øyeblikket i Trondheim, og her er det lite snø! 🙂

    2. Koselige de vottene, og greit med litt snø nå i Desember :)) Maten så veldig god ut den..og kjekt med tips til vegetarmat til eldste sønnen.. :)) Koselig og adventsfint på bordet var det også<3<3

    3. Flott tur skjønner jeg 😀 Yngste sønn og samboer ble jo plutselig vegetarianere, men de er utrolig flinke til å variere kosten 🙂

    4. Så spennende de Vegisterkakene virket, har notert meg oppskriften og skal virkelig prøve den ;o)) Så fra en barndomsvenninne at dere hadde fått snø i Bergen, så koselig. Den vi hadde forsvant for et par dager siden…

    5. karidansen: Ja, jeg synes de er gode og kan godt lages til kjøttspisere også. I dag hadde jeg kålrotstappe som tilbehør.
      Åå, er vel kaldt der hvertfall….

    6. annebe: Ja, jeg er veldig takknemlig over snøen, kanskje den blir liggende en stund…
      Vegisterkakene kan anbefales , og er veldig enkle å lage.

    7. dedicat: Ja, det bør man være når man spiser vegetar, og det er lett å variere….
      Jeg synes det er godt å høre om så mange andre som har gått over til et vegetarisk kosthold.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg