Snart slutt på mørk november, og tips om ertestuing og julegave….

Dette er fra en kveld i november….

Jeg MÅTTE ha erter i vann, for skal det bli ordentlig ertestuing må man kjøpe  Eldorado erter (mener jeg), og de måtte jeg kjøre rundt å lete etter….

De har på Kiwi.

God ertestuing må man ha til lutefisk. Som er den middagen jeg spiser bare en eller to ganger på denne tid av året.

Har du smakt lutefisk?

Viktigste er å la den ligge på grovsalt et par timer, skylle den, tørke den med tørkepapir, dryss over vanlig salt. Legg fisken i et dypt stekeovnsbrett med aluminiumsfolie godt dekket over. Stek den på 200 gr. 30-40 min. 

VOILA. Den blir perfekt. 

Du må selvsagt ha bacon til kjøttspisere med, og gode poteter i tillegg til ertestuingen.

 

De siste to ukene har gått til jobbing og soving og ikke stort annet…..

Av og til har jeg sovet så lenge at jeg såvidt har hatt tid å spise frokost før jeg måtte på nattjobbing igjen….. 

Vi har hatt etpar soldager men lyset og solen fikk jeg først i øynene i dag.

Jeg bestemte meg for å stå litt tidlig opp opp og  få gjort NOE ifht. jul og det som følger med. Og denne uken er jeg skikkelig i gang med julegaveinnkjøp.

 

Denne fant jeg på en mail i dag….

Kanskje noe å kjøpe til en du absolutt ikke vet noe å kjøpe til, eller noen du ikke liker….:) og likevel må kjøpe noe til….

Jeg er ikke helt sikker på om jeg ønsker meg en slik en, men kanskje…..

Det som taler mot kan jo være om man ser gjennom den på slutten av året …

og finner ut at det har vært så mye drittvær at man ønsker å emigrere….

Lurer på om denne står seg helt til jul. Den er vakker, og jeg kjøper nok flere…..

Nå er det snart slutt på mørk november, og vi kan ta frem alt vi har av belysning inne og ute. 

Desember er en flott måned på så mange måter, -synes jeg-,  og jeg vil så gjerne få ferdig det jeg kan av ekstrajobbing, julegaveinnkjøp og annet, så jeg kan nyte desembermåneden….

Drømme noe kjekt alle dere som sover om natten,  og prøv å HUSKE det du drømte, for kanskje det kan si deg noe viktig……

 

6 kommentarer
    1. Lutefisk har jeg aldri smakt. Husker når mormor laget det og vi ungene løp og gjemte oss fordi det luktet sånn…. Sånn værdagbok kan sikkert være morsom å se i etter et år. Oppsummere og kanskje oppdage at været faktisk ikke har vært så ille som man trodde… Jeg gleder meg også til å finne frem julepynt og starte på juleforberedelser, men tror nok jeg bruker tid i år, for jeg må hjelpe til flere steder denne desembermåneden. Kommer nok i havn i år også 🙂

    2. Ja du er flink som lager ertestuing selv :)) Blir nok sikkert kjempegodt sammen med lutefisken 🙂 Ja godt å gjøre seg mest mulig ferdig med julegaveinnkjøp i november så en får slappet mer av og kose seg med desember måneden :))

    3. margarites: Å, du må smake, tar kanskje litt tid før du virkelig liker den….
      Ja, egentlig bedre å tenke slik om den værboken…..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg