HELE LIVET på en dag

Det er i slike omgivelser jeg leser mest. 

Jeg har alltid med bøker på ferie, og jeg reiser alltid med noen som jeg kan bytte bøker med. 

Denne turen til Kypros i år  var ingen unntak. 

Boken jeg lånte av søster var egentlig allerede lest i filler, men jeg begynte på den og klumpen i halsen var der helt fra begynnelse til slutt. 

Det er en bok om kjærlighet, kjærlighet til den man elsker, til familien sin, til selve det dyrebare livet. Kjærlighet i en tid da man mest kunne hatet….

Den handler om valg man tar som får konsekvenser for så mange for resten av livet.

Handlingen som er lagt til krigen, kunne vært skrevet i en bitter tone, for den handler om det grusomste som skjedde , men kjærligheten gjennom hele boken gjør at man likevel greier å lese videre.

Vi får følge to familier gjennom førkrigstid , krigstid og etterkrigstid. To som elsker hverandre  blir skilt fra hverandre og lever sine liv i den tro at den andre er død.

Tilfeldigheter vil at de sent i livet møter hverandre igjen…..

” Jeg kjenner deg fra et eller annet sted”, klarte han omsider å presse frem, selv om han plutselig følte seg som om han snakket med et spøkelse….

“Du tar nok feil”, sa hun høflig. Hun ville ikke være uforskammet, men hun hadde også gledet seg til barnebarnets bryllup i månedsvis og hadde ikke lyst til å gå glipp av noe av feiringen….

” Kan jeg få se på armen din? “, sa han igjen,  “Vær så snill”….

….Som i transe dro hun opp ermet. Der, på underarmen , ved siden av et lite fødselsmerke, var det tatovert seks tall.

” Husker du meg nå?” , spurte han skjelvende.

Hun så på han igjen, som om hun ga kjøtt og blod til et spøkelse. 

“Lenka, det er meg, Josef. Ektemannen din.”

 

Les den om du trenger å gråte, jeg lover deg . Du kommer å gjøre det…..

Tar med noen bilder til fra sydenuken min med to søstre, uken som har blitt til gode minner……

Fra hotellet, frokost i det fri hver dag, og det er bare litt over en uke siden…..

Utsikt fra hotellrommet

Og by night….

Da sier jeg godnatt og håper alle drømmer noe fint….

 

8 kommentarer
    1. stavangerinmyheart: Ja, det er jo da man virkelig har tid til å konsentrere seg fullt og helt om å bare gjøre som man vil….
      Takk for det.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg