Noe å glede seg over…., og samle på smil i en eske…..

Jeg kjenner meg glad og må smile,  hver gang jeg ser regnbuen…, med sol og regn om hverandre har jeg hatt noen slike glimt i det siste…

Å være ferdig med 7 jobbenetter på rad. Ja, DET er virkelig noe å glede seg over….

I løpet av de siste nettene har jeg bl.a. mye annet: 

lovet å vekke en som er redd han forsover seg til skolen….

Jeg lovet selvsagt å vekke han i god tid…

Heller det enn å begynne realitetsorientere en på godt over 80, når han likevel er tilbake i tiden da han gikk på skole….

Og jeg har fått tilbake i seng en som hele tiden har noe nyttig fore , spesielt i 04-tiden om natten:

Han kommer ut av soverommet, med bare en sko på seg og genseren  på tverke: “Hvor har du tenkt deg hen, klokken er 4 på natten”

“Eg skal på sauesanking”.

(Den var ny, hadde ikke hørt den før…Overrasker stadig…. )

“Klokken er 4 om natten og det er ingen sauesanking nå, men likte du å gå på sauesanking?”

“Ååå, det var livet det….”

Jeg følger han i seng, slett ikke første gang i natt, forhåpentligvis den siste….

Jeg bruker ordene det er natt for det det er verdt. Og jeg lyver ikke engang!

70 timer på en uke går faktisk fort unna, for man kan være heldig og ha lange fristunder til andre ting, som lesing, strikking og litt sosial omgang med andre nattevakter….Men på vakt er man, og sliten blir man….

 

Å samle på smil i en eske….

Jeg gledet meg vel ikke akkurat , men hadde lyst likevel….

Det er noe med å stå opp etter 7 netter….. Jeg trenger mye tid å våkne, og heldigvis var det ikke før utpå ettermiddagen jeg hadde lovet å være med på klovneshow.

Sammen med mitt barnebarn på 5 år. Det var ikke en hvilken som helst plass, men i kirken. Det ville mormor være med på.

 

Klovnene -to voksne damer- gjorde en flott jobb, de formidlet klovnestreker og alvor side om side, på en måte som gjorde både små og store engasjert.

Visste dere at man kan samle på smil i en eske?

Man kan bare gå rundt og spørre om folk kan smile til en, så fanger man smilet og putter det i esken.

For så  å lete i esken og finne de frem når det passer seg slik. Og man kan jo ikke smile for mye, eller….?

Og sangen de lærte alle, en gla-sang med bevegelser alle kunne være med på og som lød noe slik som: 

“Se på mine store muskler, de vokser om jeg trener litt….

Se på min hjertemuskel, den vokser om jeg trener litt, den trener for å være god mot alle, se på mitt hjerte , hvor stort det har blitt….

Jeg synes det er en god ting å lære , om man er 5 år , yngre eller eldre, om man er i kirken eller andre steder.

Det å være gode mot hverandre……

 

 

 

 

 

14 kommentarer
    1. Det var jammen lurt å samle smil i en eske, og gjemme dem til senere :o)) Ja, det skjer ting i løpet av en natt eller tidlig morgentime skjønner jeg :o))

    2. Nydelig med regnbuer <3 Litt av ei jobbøkt du har hatt . Mange utfordringer med en slik jobb , men så fint å møte mennesker på den måten du gjør, prate litt om det som var og samtidig geleide dem i seng...: )) Så er det jo sikkert veldig hyggelig å være med barnebarn som er i starten på livet når du har fri... Samle smil skulle alle gjøre mer av :)) Ha en fin dag videre <3<3

    3. Ja, det må være litt slitsomt med så mange nattevakter på rad. Du er jammen god du. Og så er det kanskje litt med det også, dem som forviller seg ut av søvnen, forde de har viktige ærender 😉 Du forteller på en så god og koselig måte 🙂
      Å smile, er et av livets viktigste medisiner. Det er virkelig noe å ta til seg, for både små og store ja 🙂
      Klem <3

    4. annebe: Heller sjelden jeg tar en slik tørn med vakter, heldigvis….Det er veldig godt å være sammen med barnebarn når man har vært litt mye på jobb ja…..
      Ja, samle på smil…:)

    5. Eva: Går greit en sjelden gang, kanskje mest fordi jeg er” en sjel og en skjorte” og ikke har så mange hensyn å ta….
      Tusen takk!
      Så flott sagt, slik kan man tenke, at smil er medisin…..:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg