EN SVISKE eller 4 mot ALZHEIMER?

Ikke at Rhododendron har noe med Alzheimer å gjøre . 

Såvidt jeg vet….

Men bare fordi de er så fine….

Det er ingen hemmelighet at jeg er bekymret,- om jeg skal bruke det ordet- for å få Alzheimer.

Jeg leser stort sett det jeg kommer over , og det er mange meninger og mange råd der ute , når det gjelder å ta forhåndsregler. 

Det siste nyhetsbrev for helsepersonell jeg fant på min arbeidsplass, der månedens tema var demens står det bl.a :

“Man vet ikke nøyaktig hvorfor Alzheimers sykdom oppstår, men man antar at arvelige forhold har betydning.” 

“Tilstander som kan øke risiko eller føre til demens er hjerte-karsykdommer, ubehandlet høyt blodtrykk, diabetes, epilepsi, alkoholmisbruk, stoffskiftefeil, vitaminmangel( Bl.a B1, B9 og B12.), hjernesvulst, løsemiddelskader eller hodeskader.”

Jeg har en arvelig komponent og jeg har nylig fått beskjed om høyt blodtrykk…..

Jeg har etterhvert funnet min daglige lille cocktail som jeg inntar, for jeg tenker, man skal i hvert fall ikke si at jeg ikke har prøvd, om nå jeg skulle være så uheldig…..

Jeg intar dette på bildet over her. BEROCCA.  Videre tar jeg:  K-2 VIT.  Q-10,  MAGNESIUM. En dose GURKEMEIE -flere ganger i uken i mat, og fra i dag av KANEL. (så det i nettavisen)

P.s. Lur måte å få i seg kanel på er å drysse det på et knekkebrød med Philadelfiaost og eplesyltetøy.   Smaker godt. 

Noen vil nok si jeg er hysterisk, og jeg skal ikke nekte for det…..

Men jeg ønsker så inderlig å slippe…..

Men det var den svisken eller 4

Av og til når man mottar mange snapper og svarer mange, så går det en stund mellom hver lille “samtale” . Og den blir jo borte for alltid etter noen sekunder…

Da jeg fikk et svar fra en søster om noe hun og mannen tok hver dag, så greide jeg virkelig ikke huske tråden i samtalen og måtte bare innrømme: “Jeg aner ikke hva du snakker om”. 

Det var da hun hadde fortalt at svisker var det som skulle hjelpe og som hun tok hver dag. Men der går min grense. Jeg løper visst nok på toalettet om jeg ikke skal begynne å spise svisker i tillegg……:)

Men at jeg hadde glemt det….Noe så forsmedelig….:)

 

 

 

13 kommentarer
    1. Du skriver godt og engasjerende om temaet! Jeg skjønner din bekymring : Samtidig . om vi bruker tida på å bekymre oss for mulig fremtidig sjukdom lenge før vi MULIGENS får sjukdommen, så forringer vi jo også livskvaliteten mens vi fortsatt er friske. Stress og bekymring er sjukdomsfremkallende i seg sjøl – så derfor er det best å nyte som best man kan mens man faktisk kan det. Jeg er ikke alltid så flink til dette sjøl, men jeg har blitt mer bevisst på det. Vi får leve så sunt vi kan, UTEN å la det utvikle seg til det totale hysteri. Jeg har vært DER også jeg, og DET ble jeg i hvert fall veldig sjuk av!

    2. Det er akkurat det samme Eli får + da kokosolje, men den kan både gi høyt og lavt kolestrol. Vi tok nylig blodprøve og den var bra Trio BE glømte jeg visst. Du trenger jo ikke få alzheimer sjøl om det finnes i familien, viktig å tenke på det.

    3. suttung: Ja, jeg sløyfer kokosoljen… Tar Magnesium og gurkemeie etter en kommentar jeg fikk fra deg
      Vet. Men det er så skremmende mange der det er en familiesykdom.

    4. Skjønne Rhododendron :)) Tror ikke det er Alzheimer i familien.. mer sånn glemsk og rørete på de som har blitt skikkelig gamle… men det virker skremmende det en leser og hører om det.. så er det noe en kan gjøre for å minske risikoen høres det lurt ut…
      Jeg er veldig ofte ukonsentrert når jeg snakker med folk (er jo en del av ME symptomene også det ) så jeg mister ofte tråden jeg… Svisker spiser jeg en gang i året eller noe sånt..hehe..

    5. Min pappa hadde også Alzheimer, men han døde av kreft før det nådde å utvikle seg noe særlig. Jeg synes det var interessant i å se hva som kunne øke risikoen. Og der oppfyller jeg også en av kategoriene. Stoffskiftet. Så det var ikke hyggelig lesning. Magnesium har jeg spist i mange år, fordi jeg har så urolige ben. Men utover det, så forsøker jeg å leve og spise så sunt og naturlig avslappet som det går an. Om jeg skulle få Alzheimer, ja, så er det min skjebne, da er det meningen, samme hva jeg skulle spise eller drikke.
      Jeg føler jeg har fått min dose sykdommer, men må nok bare finne meg i andre ting også, om det skulle dukke opp.
      Jeg satser på at hverken du eller jeg får Alzheimer i alle fall <3
      Klem

    6. annebe: Ja, noen sviskespiser blir jeg ikke….:)
      Ja, det ER skremmende, spesielt fordi folk blir yngre og yngre og det er så mange….

    7. Eva: Ja, det satser vi på! Jeg tenker at om jeg kanskje kan gjøre noe for å forhindre, så vil jeg prøve, all den tid at man fremdeles vet såpass lite om hva som trigger og det ikke finnes medisiner som leger.
      Klemmer igjen.

    8. Vakre rododendron.
      Ikke godt å være redd for og få sykdommer. Håper de fleste slipper det meste. Og i tillegg at alle kan nyte alt som er vakkert. Og så får en bare kose seg så godt en evner. Sitt beste gjør en uansett. Klem<3

    9. BforB: Takk. Ja, er i grunnen nok å bekymre seg over om man ikke skal gå rundt å bekymre seg på forhånd over noe man kanskje engang får…. Men jeg er ganske flink til å bekymre meg…..:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg