FRI fra middagslaging, og gode middagstips…

 

De siste dagene har jeg måtte lage maten min selv og det har vært litt rester fra her og der i kjøl og frys….

De første dagene i uken var min det min datter som sto for matlagingen her. Når hun er på mamma-hotell  lager hun mat. Jeg er veldig glad for den ordningen…

Her var også et jevnt sig med folk når hun var hjemme i Bergen, og da er det godt at hun kokkelerer. Jeg er takknemlig for det .

Dette var det på tallerknene en av dagene. Laks, Coleslaw og Amandinepoteter i ovn. De var like gode kalde som varme. Det er visst bare å krydre med salt og pepper og blande de inn med olje, rett i ovnen til de blir passe ovnsbakt. Helt nydelig!

Coleslaw som tilbehør passet også godt til dette. Den kan man forøvrig lage laktosefri ved å bruke laktosefri gresk yoghurt i stedet for lettrømme eller creme fraiche.

De potetene altså….Man kan sikkert ha de til alt…..Tomatene puttet hun forresten i ovnen også.

En annen dag laget hun dette

Kikertgryte med søtpoteter. Det må være noe av det sunneste og billigste av vegetarretter.  Masse proteiner, og forresten helt vegansk. I fall om du sløyfer ølet, for det hadde hun også opp i….

 

Man begynner med å  surre hvitløk i olje og har krydder i etter lyst. Men la retten koke i en halvtime pga. ertene.

Utfyllende oppskrift hos dinematvaner

Jeg hadde nok til nattmat dagen etter også….

Nå er svensken tilbake i svenskeland og kokkelerer for andre, og jeg må klare meg selv….:)

Foruten i dag da, for da er jeg så heldig å ha blitt invitert til min eldste sønn og samboer, og da vet jeg at jeg får noe jeg kan spise, og ingen døde kadaver….:)

Jeg sier som Karius eller Baktus: “Jeg håper det er noe godt”
 

 

7 kommentarer
    1. Greit å ha noen til å kokkelere når det blir så mye godt…ser fristende ut i alle fall :)) Håper maten hos sønnen smakte også da ..og at du koser deg med dagen.. :)) Her er det litt “kjedelig”og grått i dag..men tror det lysner i ettermiddag <3

    2. Det er rart det der…., maten smaker så mye bedre når andre har laget den. Jeg hadde ikke hatt noe i mot om noen hadde laget dette til meg :o))

    3. Jeg har jo matallergi så her blir alt fra bunnen av. Jeg liker å lage mat og så er en av våre døtre kokk så her går det i mat ☺

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg