DETTE VISSTE JEG IKKE OM BÆR

Smoothie er noe jeg lager meg hver eneste dag.

Men dette visste jeg ikke før min datter tipset meg i dag

se HER

Jeg kommer til å følge kokerådet fra i dag av, selv om det lager litt mer arbeid.

Er det bare meg som ikke har fått dette med seg? 

Jeg visste jo det var en periode man ble anbefalt å koke bær fra utlandet, men trodde ikke det gjaldt lenger enn den perioden.

Regner med at det er svært mange som lager seg smoothie hver dag. Og vi gjør det jo fordi det er både næringsrikt og godt.

Følger dere dette rådet, eller satser dere på at det går greit?

 

10 kommentarer
    1. Lager det ikke så ofte, men når jeg gjør har jeg brukt dem rett fra posen uten å gjøre noe..men får sjekke neste gang skjønner jeg :))

    2. Jeg var ikke klar over dette…. Aner ikke hvor de frosne posene med bær kommer fra, som jeg bruker. Mener de er norskproduserte, med tropisk frukt i noen av dem!

    3. Jeg har hørt dette om koking i forrige uke eller like før. Jeg har bestandig brukt bærene rett fra fryseren, men det er ikke så ofte jeg lager smoothie. Ellers har jeg norske bær som jeg bruker på yogurten, men det er jo litt skummelt at man ikke kan bruke de sånn som de er når de er dypfryst. Jeg er heller ikke så flink til å vaske friske bær som jeg kjøper for da blir de så vasne synes jeg … men det bør jeg nok gjøre.

    4. margarites: Er greit å vaske friske bær, det er jo sprøytemidler og slikt på de , norske eller ei.
      Det er i alle fall viktig å vite om slike ting så man kan ta sine forholdsregler. Jeg trodde også at når de var fryst så var de trygt å spise.

    5. Jeg vasker som regel blåbær og jordbær, men bringebær blir bare ekle synes jeg. Ellers så må de spises fort etter vaskingen. Tror likevel jeg skal bli flinkere å vaske bærene. Jeg vasker jo alltid frukt, tomater, paprika og slikt…bare slurver med bærene… Skal skjerpe meg der 🙂 Har også hørt at man bør vaske feks appelsiner selv om de har skall på, for man får sprøytemiddelet fra skallet på fingrene og overfører dette til appelsinen når den deles…kanskje litt hysterisk eller…det er kanskje noe i dette også 🙂

    6. margarites: Appelsiner spiser jeg veldig lite av, men tenker jeg,- eller jeg har allerede gjort-gjør en forandring med bær siden jeg spiser det hver dag.
      Og bær fra frysedisk. Bare les på posen. De er produsert alle andre steder enn i Norge. Så jeg vet jeg virkelig skal hamstre når det kommer ferske norske bær på markedet i sommer.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg