UKENS SMÅ OG STORE MENN

Den aller minste lillemann har lært seg kunsten å gå. De blir flere  år eldre nesten over natten synes jeg, når de endelig reiser seg opp på to etter å ha krabbet avgårde i lang tid. 

En dag denne uken var jeg igjen hos min datter for å av -hjelpe litt med hus og hjem, og barn….

Mens hun lager middag går jeg opp på rommet med ett åringen og fire åringen , der de fleste av lekene er samlet.  Som vanlig vil storebror på 4 spille teater. 

Han ikler seg sabeltann hatt og forkynner at jeg skal være Marianne. Jeg tror det var det hun het, for til vanlig er jeg Sunniva- hun er jo både snill og grei…

Men nå skal jeg visst være en trollkjerring som bruker MAGIII. Jeg fikk beskjed om å synge mariannesangen , men den kunne jeg selvsagt ikke. Så da må han lære meg den.

Han står i sengen med sabeltannhatt på og synger alle versene, mens jeg og lillebror sitter storøyd på gulvet og bare ser og hører på.

Så var det min tur….Men jeg kan virkelig ikke huske annet enn noen magiske ord, så han må synge en gang til…

Etter å ha  lært mormor alle versene to ganger mener han at nå må jeg da huske de…

Men han forstår fort at det er feil. Så roper heldigvis mamman oss til middag og han sier bare: “ja, ja, det går bra…”

De ordene har han nok hørt før….:) De lærer mye flott i barnehagen….

Etter middag sitter jeg på gulvet i stuen og skal leke med den minste. Jeg facineres over alt han har lært og kan. Han er jo bare 14 mnd.

Han sitter med en hammer og slår på noen trebiter som om han aldri hadde gjort noe annet…

Men plutselig slår han mormor i hodet med hammeren , og jeg forstår at her er det bare å passe seg…Katt og hund får gjennomgå  de også om de nærmer seg. Han tar de hardt i pelsen, men de er overbærende med han…

Så var det ukens store menn. De som har innvirket på hverdagen min denne uken.

Min eldste. Jeg har et håp om at han skal gjøre om kaoset på  soverommet mitt til et soverom igjen. Han har ikke tid….Han holder på med alt mulig annet, i flyttebransjen nå for tiden. Offisielt så blir han samboer i disse dager, og det er visst mye å styre med når to leiligheter skal bli til en…

Jeg kan jo leve i håpet om å få nytt soverom til jul….

Min yngste sønn er stresset for tiden med eksamensnerver. Han har funnet ut at det kan være greit å ha lesesal hos meg av og til. Så tar han med seg bøker og kjæreste og kommer her….Og får gratis laget middag med på kjøpet….:)

Så var det nattens store menn som tar seg av tiden min…Når jeg har vært på nattevakt. Hva de gjør om dagene disse gamle mennene , det vet jeg ikke helt….

Men våken er de i alle fall om nettene. Da  vandres det i korridoren og skvettes i kriker og kroker….

Og i bøtter. Hvorfor kan de ikke finne toalettet….Det er nesten en gåte.

Den gamle som er mest aktiv forlanger mat: “Eg e svolten”.  “Ja, men det er jo midt på natten…”, prøver jeg meg… 

Ja, ja, jeg finner frem noen brødskiver og drikke, og så forlanger han kniv og gaffel til å spise skiver med…

Og det er som om jeg smelter litt, fordi han får meg til å tenke på far som også  gjorde akkurat det samme…Og som så mange ganger sa akkurat det samme som denne nattterangleren gjør: “Så fiiine du e”…:)

Det var en liten historie om ukens menn:)

14 kommentarer
    1. Så koselig historie om deg og barnebarna og den døgnville på heimen…. Overfor de små mennene så må en være overbærende og tåle noen hammerslag…men de litt større kan godt prioritere moren sin i blant slik at det ikke bare blir enveis. Jeg har blitt ganske egoistisk i det siste. Jeg har funnet ut at det er EN person jeg må bli bevisst på å ta vare på UTEN å føle dårlig samvittighet. Det har jeg nemlig ikke vært så flink til, sjøl om jeg har trodd at jeg har vært det : Og den personen det er Karidansen. Tar du vare på Maiken? 😉

    2. karidansen: Tusen takk. Er sant, vi får tåle noen hammerslag fra de minste..:)
      Du har helt rett, man skal ta vare på seg selv også. Jeg skulle ønske døgnet hadde noen timer ekstra til meg….

    3. Døgnet får vi ikke gjort så mye med! 😉 Vi må finne rommene for oss sjøl og det er mulig hvis vi er villige til det. Samvittigheten sier gjerne noe annet, men det er faktisk kjempeviktig! Vi må øve på det! Så blir vi kanskje upopulære hos omgivelsene en stund, men så går det seg til. Enhver må jo kjenne på hva som blir riktig for sin egen del – vi føler ikke likt uansett! Jeg får av og til følelsen av at mange av oss kvinner lever sitt liv via mann , barn og andre mennesker, og så havner vi kanskje litt i offer-rollegrøfta fordi vi ikke synes at andre ser oss og tar tilsvarende hensyn til oss? 🙂

    4. Du omgir deg med menn i alle aldere her skjønner jeg 🙂 Fantastisk å oppleve de første stolte skritt, og kjekt å kunne hjelpe ungdommen av og til – selv om det er deilig når ekstra rot rundt i huset ikke er der også 🙂 Ønsker deg en fin lørdag 🙂

    5. For en søt liten fot :)) Fint at det er en som kan lære deg Mariannesangen da..så får du øve masse på den..hehe..jeg kan den ikke ..:)) Ha en fin lørdag videre <3

    6. Herremin bli slått i hodet med hammer,, ja da er det bare å passe seg:) merkelig st en bøtte er mer naturlig å gjøre fra seg enn enn toalett ja… sett en bøtte i toalettet kanske haha..

    7. annebe: Ja, han er en skjønning også selv om jeg ikke får lov å vise han frem…:) 4-åringen tar bare tekster og lærer de super fort, jeg har ikke den evnen…:)

    8. Anneli: Ja, han er en hardtslående kar, det kan jeg skrive under på…Prøver å være litt oppfinnsom med bøtteplassering da, siden det foretrekkes…:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg