“Du er ensom, sier Ruffen. Du tror ingen bryr seg om deg”…..

Denne boken skal være med i julegaven til barnebarnet mitt, som er 4 år .

Jeg leste den til mine barn da de var små og har alltid vært glad i å lese akkurat denne boken om Ruffen.

Han er en sjøorm som bor sammen med familien på en øy ute i havet . Øya er synlig bare hver tirsdag og fredag.

Ruffen er en sympatisk sjøorm som blir lei seg når han får høre om den flyvende Hollender.

Spøkelsesskipet som har måtte seile på havet i 300 år….

Ruffen drar for å finne skipet og greier å få stoppet det, og får snakke med den ensomme sjømannen.

“Det må være fælt hvis en har gjort noe dumt eller slemt…noe som en angrer veldig på,” sier Ruffen forsiktig, 

“men som liksom aldri kan gjøres godt igjen”

“Det er ikke greit, nei”, sier Hollenderen……

Boken er bare nydelig i både tekst og illustrasjoner. 

Jeg kan enda huske at jeg fikk problemer flere ganger da jeg leste den til mine barn, med at jeg ble tykk i halsen og fikk tårer i øynene….:)

Anbefales på det varmeste!!!

 

14 kommentarer
    1. Mange bra bøker for barn også :)) Er det flere bøker om Ruffen ? Har lest om ham..men ikke sikker på om det er denne fortellingen ? Fin julegave det der <3<3

    2. annebe: Ja, er flere bøker, og finnes en stor bok med flere fortellinger i. Men jeg liker best en og en….Takk, ja fin gave og et lite tips

    3. Ruffen er søt, selv om jeg bare kjenner den første boken – der hvor Ruffen lærer å svømme.. Jeg var ikke klar over at det var Tor Åge Bringsværd som har skrevet om Ruffen, men han har mange fine bøker for barn. Karsten og Petra var favoritt når mine barn var små, og i år bruker vi bøkene hans om trollungen Tambar som vi fordyper oss i. De er nydelige også med flotte tegninger. Om du ikke kjenner Tambar så er det vært å ta en titt i de bøkene også 🙂

    4. Det er så mange fine barnebøker, denne så riktig koselig ut.
      Jeg har aldri greid å lese ferdig “piken med svovelstikkene”, for da har dette fenomenet oppstått med fossende tårer og hals som er tett.
      Det er så fint å kunne lese bøker for barna :)). Men her er ikke tiden kommet for barnebarn enda :).

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg