HVORDAN leser du?

Denne boken er den neste jeg skal lese. Jeg tror det kan være en trist bok, og da passer det fint å lese den i november…..

Jeg fikk den forresten i gave fra en av mine søstre da jeg hadde søstersamling for etpar uker siden. I stedet for blomster, sa hun. For en fin vri. Er det noen som har lest den hører jeg gjerne en liten omtale….

Denne boken  derimot, er endelig ferdiglest. Den har vært med meg hjem fra Kypros, der jeg ferierte sammen med noen søstre i september. Begge hadde lest den og sa den var god, og da ble den med meg i kofferten hjem igjen. Jeg begynte på den, og la den fra meg…. Så pakket jeg den i kofferten da jeg dro til Israel like etterpå. Der startet jeg å lese og hadde kommet et stykke før jeg igjen la den fra meg da jeg kom hjem.

Den lå på stuebordet noen uker før jeg bestemte meg for noen dager siden at nå, nå var tiden inne for å gjøre meg ferdig med historien. Den var spennende forstår du, med  mange impliserte parter og når den hopper frem og tilbake i tid, og i ulike verdensdeler….Ja, da skal man  egentlig ha tid til å lese den litt sammenhengende, for ikke å miste tråden og måtte begynne på nytt……Den er jo også 534 sider lang.

De siste dagene har jeg lest innimellom. Og innimellom går fort. I går hadde den blitt så spennende at jeg bare måtte ta den med på jobb i natt. Der ble det også innimellom tid….

Jeg begynte rundt kl 01. De gamle var i sengene sine , og jeg satt meg godt tilrette og var oppslukt en stund , langt inne i historien, i en fjell landsby i India der vevere kunne bruke et år på å veve et sjal….

Da jeg i historien var i gang med en hemmelig fødsel, hørte jeg lyder av tassende skritt i korridoren….

Jeg gjorde meg til kjenne for “John”, plukket opp noe tøy han hadde kastet fra seg, rettet på nattskjorten som jeg ikke forstår hvordan han har fått på seg aldeles på tverke….  “Eg har så vondt i ryggen” greier han å si. Jeg prater med han mens vi går mot soverommet igjen og sier jeg kan finne noe smertestillende til han. Jeg spør han hva som gjør at han har så vondt i ryggen. ” Eg har jobba et langt og hardt liv…” Det er så godt når de fortsatt kan kommunisere , for det er langt under halvparten av “mine” pasienter som kan det lenger. Med ord…..

Tilbake i landsbyen i India skjer det mye spennende og historien forflytter seg både til England og Sveits de neste timene . Innimellom andre virkelighets-nattlige-gjøremål….

Etter å ha sett at alle puster, delt ut morgenmedisin og laget kaffi til trette morgenvakter som skal komme, har jeg ikke så mye igjen før boken er ferdig.

Når jeg kommer hjem til meg selv om morgenen, pleier jeg være så pass “besvimt” at det ikke tar lang tid før jeg når drømmeland. Men i dag bestemmer jeg meg for å ta med boken til sengs og lese ferdig….

Slik leser jeg, jeg blir rett og slett litt oppslukt når jeg synes en bok er god. Derfor leser jeg i perioder. Jeg kan ikke til vanlig lese på sengen for jeg greier ikke legge boken fra meg…

Er det noen som kjenner seg igjen?

Jeg har ikke bestemt meg om jeg skal begynne på boken jeg fikk av min søster nå med en gang, kanskje jeg må vente noen dager. November måneden er en fin måned å lese i dere , mørk og kald som den er……og lydbøker er jo også svært populært. Så sliter du litt med november- som jeg gjør, ta et dypdykk inn i bokverden da vel…..

 

22 kommentarer
    1. Hehe! Jeg kjenner meg veldig igjen.
      Blir helt drømmende av å gå i bokbutikker, for det er så mye spennende.
      For tiden holder jeg på med “Når himmelen faller ned”; anbefales sterkt.
      Noen ganger må man ha en liten pause mellom bøkene, som for å la historien synke litt.
      Gleder meg hvertfall til koselige stunder foran ovnen med gode bøker.
      (Selvom nå for tiden fokuseres det mest på pensumbøkene)
      Ha en fortsatt fin kveld 🙂

    2. Jeg leser aldri på sengekanten, jeg foretrekker å sitte i en stol med en tekopp og et pledd. Da jeg var lita lå jeg alltid opp-ned i sofaen i de merkeligste stillinger, og jeg har alltid vært en lesehest. Dessverre leser jeg veldig fort, så jeg merker av og til at jeg ikke helt får med meg alle detaljene, og det er synd. Jeg prøver å gjøre noe med det, men faller lett tilbake til vant hastighet. Jaja.

    3. Leser også i perioder, og blir litt “dilla” om boka er bra :)) Er avhengig av lydbok, og helst slik jeg kan gå rundt med… Dette får jeg ikke tak i bokhandel lenger…så må finne ut hvordan man kjøper over nettet…for nå savner jeg ei god bok :)) Kos deg med dine bøker <3

    4. fabelastisk: Ja, hver sine måter, viktigste er å få lest. Nei, sengen er ikke noen leseplass for meg,så i dag var bare et engangstilfelle….:)

    5. annebe: Du skulle vært med i en bokklubb, fine innmeldingspremier , og gode tilbud. Og er jo bare å avbestille alle bøkene man ikke vil ha. Lydbøker er det mange etterhvert som bruker.

    6. Hmmm – det er kos å lese – hele året rundt! For meg er november en god måned – tross alt blei jeg født i den måneden, og jeg ble sammen med min kjære i november! Jeg er en stor lesehest! <3

    7. Jeg var sånn før, nå leser jeg ikke lenger. Mest pga dårlig syn, altså det går greit med briller, men jeg har så mye floaters så det ødelegger opplevelsen føler jeg. Burde hatt lydbok. Kanskje DET er noe jeg skal ønske meg til jul 🙂

    8. Jeg leser mest i ferier. Og jeg kom gjennom tre nå den uken jeg var på Gran Canaria. Her hjemme får jeg liksom ikke tid…og tar jeg med meg boken på sengen så sovner jeg. Skulle egentlig ønske at jeg kunne lest enda mer, for det er så mange bøker som ser bra ut.

    9. Så herlig innføring i bøkene og nattens sysler. Kjente jeg ble trist av at så få kan kommunisere med ord der du er. Det å bli eldre virker ikke alltid så lystig.
      Men bøker ja…..jeg har vært veldig glad i å lese, slukte bøker. Men så mista jeg konsentrasjonen, i dag prøver jeg å innhente den. Men lydbøker i bilen er fantastisk, da forsvinner jeg i historiene og kan mang en gang ha problemer med å gå ut når jeg er framme :).

    10. Jeg kjenner meg veldig godt igjen i beskrivelsen… Jeg har vært så hektet på en bok at jeg hargått å lest mens jeg har gått fra t bane og hjem. Eller som nå hvor jeg hører Outlander bøkene på lydbok. Jeg kan sitte i timesvis å lytte, og ikke få gjort noe av det jeg har planlagt 😊

    11. Bøkene du skriv om har eg ikkje lest, men eg les (eller høyrer) uhorveleg mange bøker, etter at eg abonnerte på Storytel lydbøker. Av alle ting, held eg nettopp på med Knausgård, bøker eg absolutt ikkje hadde tenkt å lese. Men med skam å seie, blir eg skikkeleg underhaldt av det han skriv. Eg har høyrt at det ikkje skal vera heilt stovereint å lese bøkene hans.

    12. margarites: Godt jobbet med 3 på en uke, synes jeg. Ja, man skal ha både tid og en porsjon leselyst når man først setter i gang….

    13. BforB: Tusen takk 🙂
      Det å ikke kunne kommunisere med ord lenger, tenker jeg også må være noe av det verste, og det merkes for det er ofte da aggresjon tar over….
      Tror ikke jeg hadde turt med lydbøker i bil, jeg må ha full kontroll på kjøringen….:) Men bra du får det til da, for er jo en fin måte å lese på det

    14. Vera Lynn: Så bra!
      Jeg synes det er flott at lydbøker har blitt så populære, er jo ikke alle som hverken liker, har tid eller kan sette seg ned for å lese….

    15. Oldemorbloggen: He, he, det er sikkert stovereint ja, men Knausgård leser jeg ikke…..
      Synes det er interessant at så mange foretrekker lydbøker, det gjør jo også at enda flere får med seg skatten med å lese bøker….

    16. Leser sånn innimellom når jeg tar meg tid. Lesing utover kvelden ender i noen zzzz lyder. Rene sovemedisinen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg