GUTENFRI VEGGISLASAGNE og forkjølelse i anmarsj…

I går fikk jeg besøk av to studenter, min sønn og kjæreste. Siden den ene ikke vil spise gluten og den andre spiser vegetar som jeg også gjør, var det dette jeg serverte. Vegetar lasagne med salat

Jeg laget ostesausen først. 2 ss smør som smeltes, ha oppi 4 ss mel-(jeg brukte glutenfritt) 6 dl melk. Litt salt, pepper og muskat.

Når jeg lager hvitsaus tar jeg alltid halvparten av melken og alt melet i en tett beholder/boks og rister det sammen. Lettere å få klumpefri saus da.

Når sausen har kokt ca. 10 minutter tar jeg den av platen og har oppi revet ost. 2-3 dl.

Kjøttsaus lager jeg av 1 løk, 1 paprika, 1 gulrot, 2 hvitløksfedd, 1 boks hermetisk tomat. 1 pk toro kjøttdeigsaus. Pluss salt, pepper, paprika krydder.

Hakk løk, paprika, hvitløk , gulrot i småbiter (evt, rasp gulrot grovt) . Stek det litt i rapsolje  e.l og bland sammen med  kjøttdeigsaus og tomat boks, pluss krydder. La det koke noen minutter. Jeg har oppi annamafarse og koker det sammen i gryten ( i stedet for kjøttdeig)

Jeg steker noen sopp for seg selv og har oppi gryten til slutt. Du kan også bruke en boks med sopp og ha oppi gryten.

Da er det bare å gjøre klar pasta plater. Det går 9 pastaplater til denne oppskriften. Både de med og uten gluten.

Gluten frie pasta plater er litt “pø” med, fordi du må koke de i noen minutter før du legger de i formen.

Men er bare å bruke tid…

Jeg legger lagvis pastaplater og kjøttsaus. Ostesaus på toppen. 

175 grader i ca. 30 min. Etter halve tiden tar jeg litt mer revet ost på toppen og du kan gjerne ha på aluminiumsfolie de siste minuttene så den ikke skal bli for stekt/brent på toppen.

Ved siden av lagde jeg en salat  med raspet fersk rødbete i . Veldig godt å ha i salat! 

 

Oppskriften er til 4 personer , og min sønn tok med restene til å ha til lunsj dagen etter. Er man student så….:)

I dag holder jeg meg innendørs og heller innpå med alt mulig som jeg tror kan være med på å stoppe forkjølelse. Jeg lager te med ingefær og sitron, gurgler meg med salt vann, suger på strepsildrops og lager meg shot av eple, rødbete, ingefær , lime.  Og drikke rikelig med vann….

Jeg skal jobbe tre netter og ikke for mitt bare liv at jeg vil legge meg syk i helgen….

 

 

 

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg