LEVER JEG FARLIG?

Det er mye som kan være farlig…..

Både når det er snakk om hva man spiser, drikker, inhalerer og bruker på andre måter…. 

Og for ikke å glemme risikosport , risikoreiser, og helt sikkert mange andre risiko måter å leve på….

Nå lever jeg ganske så risikofritt vil jeg si, men i går var jeg på kurs for å lære hvor farlig det kan være å være nattevakt.

Natt arbeid kan ha en negativ innvirkning på helsen på mange måter:

Biologisk effekt, i det at normal døgnrytme forstyrres.

Arbeidsmessig effekt- økt risiko for uhell og  skader som kan gå ut over sikkerheten, all den tid at kroppen befinner seg i hvilemodus.

Sosial effekt-kan  være vanskeligere å ivareta sosial omgang.

Medisinsk effekt-søvnforstyrrelser, forstyrrede spisevaner, mage/tarm problemer, hjertekarsykdom, økt risiko for bryst kreft, innvirkning på psykisk helse og risikoforhold i svangerskap.

Personer med epilepsi, diabetes, stoffskiftesykdom kan oppleve en forverring dersom døgnrytmen forstyrres.

Mennesket er skapt til å være aktiv på dagtid og til å sove om natten. Den biologiske rytmen fungerer i forhold til dette, og arbeid om natten er i sterk konflikt med kroppens biologiske forutsetninger.

Ved arbeid om natten hemmes produksjonen av melatonin, og melatonin har innvirkning på andre hormoner som adrenalin, stoffskifte hormoner og kjønnshormoner.

Nattarbeidere får en større aktivering av det sympatiske nervesystemet enn  de som jobber om dagen, dvs at sjansen for økt puls og blodtrykk øker, slik som kroppen forbereder seg ved fare.

Det positive opp i alt var at de som er B-mennesker gjerne ikke har like stor sjanse for å få helseplager. Jeg er jo et utpreget B. menneske og har tenkt å fortsette å jobbe på natt resten av tiden jeg er i arbeidslivet.

For meg er det mange fordeler , ikke minst med tanke på økonomi. Nattarbeid er bedre betalt og man har vanligvis mer tid til arbeidsoppgavene enn de på dag har. Alt er stort sett roligere, man jobber selvstendig, har mindre å forholde seg til og har mer fritid om man ønsker.

Men selvsagt. Om jeg skulle være så heldig å vinne en stor gevinst, eller treffe en millionær, så for all del. Jeg slutter gjerne…..:)

 

16 kommentarer
    1. Ja det er jo litt i mot “normalen” så kan tenke meg det gir noen ekstra utfordringer /belastninger.. Har bare en liten periode for mange år siden, jobba på diskotek som en ekstrajobb..mest fordi det var gøy, men da jobba vi jo til kl 3-4 på natta..og det satt i kroppen i flere dager kan jeg huske… Ha en fin kveld <3 Nydelig bilde også..

    2. ann sissel: Ja, er om å gjøre å ikke la det bli noe stress, for det er det verste tenker jeg, og farer kan det være med alt mulig ja..

    3. annebe: Ja, er timene fra kl 4 om natten til 08 som er verst. Bare om å gøre å få sove nok før og i mellom vakter. Og jeg tenkte å gå til neste mammografi innkallelse også, siden det er en av risikoene, med brystkreft. Går an å være føre var med det man kan…

    4. Ikke farlig om du er “happy” med livet sånn som det er. Om du derimot engster deg hele tiden om dette er bra eller ikke…. Ja, så er det ikke bra, og kan være en helserisiko. Det kommer helt an på hvordan man ser det 🙂

    5. Det er jo mange som ikke har noe problem med det så det er vel individuelt. Er vel også viktig å ikke begynne å tenke at en har problemer med det 🙂

    6. All ære til deg og dere som klarer å jobbe på natten. Dere er helt sikkert en sjelden vare og uten dere hadde ikke noe gått rundt. Gruer meg allerede til å jobbe natt og jeg får til og med sove..

    7. Bra du er B-menneske da skjønner jeg. Men det har ingenting å si om en blir plutselig rik, men det er ikke sikkert det blir et bedre liv. Det er en trøst :).

    8. Mariann: Ja, er nok veldig individuelt. og jeg tenker mange av nattevaktene er midt i overgangsalderen som gir mange av de samme symptomene….

    9. BforB: Kanskje jeg ikke hadde blitt lykkeligere om jeg sluttet å jobbe fordi jeg hadde anledning til det, men livet hadde blitt litt lettere…..:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg