TUR TIL ISRAEL (1)

Fra flott oktobervær her hjemme har jeg vært på langtur til Israel et par uker. 

Det er alltid godt å komme hjem igjen, men jeg kjenner at denne turen vil sitte lenge i kropp og sjel….

Jeg reiste sammen med mor, og en gruppe ukjente. For å få mest mulig utbytte av turen, var det for min del den eneste måten å dra på , sammen med en gruppe,  og med gode guider som kjente Israel godt.

Israel er et land rikt på spennende historie, sett  fra ulike kulturer og religioner. Turen jeg var med på tok utgangspunkt i  jødenes historie og tilhørighet og  bibelsk historie og fortellinger.

Jeg synes dette er en tur det er litt vanskelig å fortelle om, fordi jeg trenger tid til å bearbeide den, det var svært mange sterke inntrykk og følelser…..

Men jeg vil dele noen bilder og noen inntrykk.

Jeg og mange andre har et ambivalent forhold til det som har skjedd og skjer i Israel. Og det er noe jeg ikke har lyst å gå inn på. Her vil jeg mest fortelle hvor jeg var, selve turen.

Første dag, reisedagen, var vi fremme i Jerusalem sent på natt. Vi skulle bo på hotell Grand Court i to netter. 

Dette er et av de flotteste hotellene jeg har vært på. Og den maten……

Etter noen få timers søvn hadde vi en lang dag foran oss med ulike steder å besøke. Programmet var tett….

Vi var dessuten en stor gruppe, og det var ikke alltid lett å holde sammen.

Å komme til Jerusalem føltes som å komme rett inn i en eldgammel tid. Selv om veier , biler, hoteller osv hadde moderne standard , var likevel hele rammen rundt byen som å komme til en annen tidsepoke. Alle steinmurene, bygningene , utsmykningen, alle de historiske stedene så tett i tett.  Det var veldig spesielt.

Denne første dagen i Jerusalem besøkte vi Oljeberget,


 

Getsemane. I denne hagen må man ha på “hellige klær”. Man skal dekke knær og skuldre. Stemningen ble litt ødelagt her inne da det var noen som ikke overholdt på budet og fikk høyrøstet kjeft…..

Å reise med respekt, et åpent sinn og tilstedeværelse, synes jeg  er nødvendig når man besøker et land som er så ulikt fra vårt eget….

 

 

Vi besøkte videre Vestmuren-klagemuren der det var forbudt å ta bilde inne på selve området.

Del av Via Dolorosa og Den hellige gravs kirke.

 

Vi fikk også en liten stund tid  å vandre rundt i basarene her som er inndelt i ulike soner/kvarter. Akkurat denne biten kunne jeg  ønsket meg  mer tid på. Jeg kunne gjerne brukt en hel dag på å se meg omkring og shoppe her….Denne dagen kjøpte jeg ingenting. i motsetning til mor. Hun “strenet rett bort til nærmeste butikk og fikk kjøpt en fin skinn veske….:)

 

Mest inntrykk på meg denne dagen gjorde vestmuren. Klagemuren. 

Menesker fra ulike land og religioner stod sammen side om side med hendene på muren. Menn og kvinner hadde hvert sitt område.

Samtidig denne dagen var det israelsk nyttår. Det ble blåst i noen spesielle horn , fine og såre toner som kunne høres lang vei.

Sammen med mumlingen på ulike språk fra menneskene ved muren var dette en sterk emosjonell opplevelse.

Fortsettes….

 

11 kommentarer
    1. fabelastisk: Ja, det var det. Jeg trodde ikke jeg kom til å finne slik fred og ro her. Må nesten oppleves. og det går helt fint å dra på egenhånd. Jeg drar gjerne også tilbake.

    2. Det må ha vært en enorm opplevelse. Skjønner godt at det er mye å fordøye! Spennende lesing og bilder for oss andre <3

    3. Så spennende med allel plassene du besøkte. Og det er jo ikke noe poeng å diskutere politikk og sånt når man skal fortelle om en fin tur man har hatt. Det er historisk og spennende uansett 🙂 Fine bilder 🙂

    4. Kan tenke meg at dette har vært en reise rik på opplevelser og inntrykk. Spennende bilder fra en helt annen tid og verden enn vår hverdag. Spesielt å se det øverste bildet – alt er sandfarget men med en gullkuppel som blikkfang – og en del grønne trær. I gen røde eller svarte tak sommar ser i mange andre byer. Gleder meg til å høre mer om reisen. Jeg er for pysete til å reise til et så t sted – følte du deg utrygg noen gang?

    5. Jeg forstår godt at du trenger litt tid til å ta turen inn, for det må man når man har opplevd noe stort og flott. Skal jeg være ærlig har jeg ikke sett på Israel som et turistmål, vel ikke nå om dagen. Gleder meg til å lese fortsettelsen om opplevelsene deres :o))

    6. margarites: Det rare var at jeg hadde forventet å bli utrygg i Jerusalem, men fikk i stedet en slik enorm fred over meg…Takk for at du spurte og for kommentar.

    7. Vera Lynn: Ja, er ikke en slik reise man bare drar på uten videre, selv om jeg ikke hadde tenkt så mye, jeg hadde bare lyst å oppleve det etter et tv program jeg så….
      Og det er et land jeg ikke har noen motforestillinger mot å dra tilbake til.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg