KONGENS TALE og Tommy Sørbø sine tanker om den

Jeg har lest kongen sin tale , og jeg forstår godt at mange omfavner den…

” Så, hva er Norge”, spør Kong Harald og sier mye om hvordan landet vårt ser ut, om sol og mørketid, vintre og somre (“gussjelåv” sier han ingenting om at det regner så mye i Bergen)

og videre : “Men Norge er fremfor alt mennesker” 

Han ramser opp hvor vi er fra, har innvandret fra, hva vi tror på eller ikke, hva vi er opptatt av, jobber med , hvem vi liker. Det er ikke så lett å få med alt, for da hadde han stått der lenge….

Jeg tror talen til kongen har rørt oss fordi han sier det så enkelt, tydelig, ekte, og med raushet.

Til slutt uttrykker han sitt håp for Norge – at vi skal klare å ta vare på hverandre…..

I Dagbladet 3.september leser jeg om Tommy Sørbø sine tanker. Som handler om hva er det norske.

Det er en stor forskjell. Der kunne vi jo virkelig ha laget en salig lang liste. Alt fra marius genser, matpakke, født med ski på beina…, all norsk kultur til alle verdiene vi har , historie etc.

Kongen uttrykte et håp om at vi skal greie å ta vare på hverandre….

Og jeg tenker. Ja, selv om ikke alle nordmenn kan innstille seg på å leve ut det norske. Nordmenn er de selv om….

La oss ta vare på hverandre , respektere hverandre, leve sammen på en fredelig og fordragelig måte, være litt rause med hverandre….

Norge er , og kommer til  å være, et flerkulturelt land, og nordmenn er akkurat så ulike som det kongen så fint får frem her.

” Det vi kaller hjem er der hjertet vårt er” 

 

 

 

 

8 kommentarer

Siste innlegg