LEVE LENGE- dra til ITALIA…..

Denne vakre blomstrer på terassen min nå, men ser ikke den litt italiensk ut?…..

I en liten by i Italia er 1/3 av innbyggerne over 100 år.

Forskere skal avgårde for å finne ut hvorfor folk lever så lenge her.

“De virker ikke som de prøver så hardt å holde seg sunne og friske. Det var heller ingen som jogget eller drev med organisert trim  eller svømte i havet”

“Faktisk viste det seg at mange av de eldste beboerne er røykere og overvektige”. (en amerikansk hjertespesialist )

Noe så urettferdig!!!!!…..:)

En arbeidshypotese er at en kombinasjon av gode gener og sunt kosthold kan være noe av forklaringen. F.eks så spiser de mye ansjos og rosmarin i kostholdet sitt.


 

De har jo også pent vær og milde temperaturer, som gjør at de tilbringer mye tid ute.

Man har også merket seg at innbyggerne ser ut til å ha funnet roen. De tilbringer mye tid sammen med kaffedrikking om dagen og vin om kvelden.

 

Funnet roen……..

Er det kanskje det som er det aller viktigste?……..

 

19 kommentarer
    1. Det å finne roen,og KOSE seg er nok viktig for et langt liv 🙂 Og den blomsten, helt klart italiensk 🙂 Italia var topp der vi var på 17. mai 🙂 Supert 🙂

    2. Så fin den busken var..litt Italiensk som du sier..selv om jeg aldri har vært i Italia selv :)) Finne roen ja…det kunne jeg trengt nå..
      Ha en fin dag videre <3<3

    3. Spennende! den har jeg lest. Det med mindre stress har definitivt en stor betydelse tror jeg ihvertfall. Ikke minst at de ofte er sammensveiset og sosiale relasjoner kan visstnok også öke antall friske levnadsår. Skal definitivt fölge videre med i denne forskningen. Ps. kosthold basert på fisk og grönnsaker og mindre rödt kött kanskje er noe…?

    4. Ja, jeg tror faktisk det er det som er det aller viktigste ….finne roen!:) Jeg tror vel dete r et pluss å la være å røyke og unngå kraftig overvekt, men ellers…… Stress er det farligste!

    5. annebe: Takk. Ja jeg synes den er så fin nå, italiensk eller ikke…
      Håper du kan finne en måte å finne roen på her hjemme også…

    6. anneli: På kosthold synes jeg vi scorer ganske bra, du veldig bra da….:)
      Ja, jeg tror på mindre stress og gode sosiale relasjoner, samt et lite vinglass i ny og ne…:)
      Den silden greier jeg uansett ikke….:)

    7. karidansen: Ja, det med røyking og overvekt var nesten uheldig å si, men finne roen tror jeg også er det aller viktigste. Den silden får jeg ikke ned uansett…:)

    8. Tror ikke det er så ikke å ta seg en dram eller øl hver dag… Røyken er kanskje ikke så bra. Leve i takt med naturen, og ikke stresse er nok det beste. Mange av oss stresser på oss både hjerteinfarkt og høyt blodtrykk for å være tilgjengelig 24/7.
      Spis og drikk det du har lyst på, uten å overdrive, er nok det beste man kan gjøre ser det ut til 😊

    9. Vera Lynn: Mange har mye stress i livene sine, noen mer enn andre og jeg tenker også det har mye å si .
      Men jeg tror at det man spiser og drikker ER viktig. Å få i seg det man trenger av næringsstoffer. Om jeg hadde spist hver dag det jeg hadde lyst på , så tror jeg at det kunne ha vært med på at i jeg ikke hadde levd så lenge….:)

    10. Ansjos og rosmarin… Tror jeg står over det. Da tar jeg heller et glass vin og så får jeg lære meg å like kaffe 🙂 Blomsten din var kjempefin, kan godt være italiensk den 🙂

    11. Når jeg bodde i Houston spiste jeg en del Cesar salat til lunsj ute. Her en dag kom jeg over en oppskrift på denne og i dressingen var det ansjos! Men det smakte godt der borte da, nå vet jeg ikke om jeg kommer til å spise cesardressing på den salaten mer 🙁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg