Krig i hagen?

Det enkle er det beste tenker jeg ….

Dette er i alle fall min stille krigføring i hagen. Oppi isboksen er det salt vann. Når den er full  av SNEGLER, pakker jeg den godt inn og kaster den i bosset. 

Dette er bare blitt ” vanlig” hagearbeid. På lik linje med luking.

Jeg er ikke så kreativ som tepausen.

Hun har laget pub i sin hage……., noe som var veldig kreativt og morsomt. Men da må man vente til disse krypene finner ut de skal på pub…:)

Disse liker ikke sneglene. De har jeg i hagen, og de er stjålet fra en hemmelig plass jeg vet om…..For de er vel kanskje ikke helt lovlig å ha i hagen….

I år kjøpte jeg noen nye stauder. Det gjør jeg for øvrig hvert år. Fordi det er  for kaldt i hagen om vinteren, og det er bare noen få som overlever….

Jeg legger merke til hvilke blomster sneglene liker , og kommer til å være litt mer nøye hva slags hageplanter jeg kjøper inn i år.

Kanskje det er det aller lureste….

 

Denne har jeg utenfor hoveddøren. Kanskje det også er en måte å unngå sleipingene på. Ha  blomster i krukker ……

Trøsten min ” er at halve Norge holder  på med den samme krigføringen som jeg om dagene. Vi har bare ulike fremgangsmåter.

God sneglesanking!
 

 

 

13 kommentarer
    1. I år har jeg ikke orket å tenke så mye på sneglene. Orker nesten ingen ting. Men jeg har kjøpt og plantet et par busker som jeg håper ikke sneglene vil ha.
      Sneglene kryper oppi pottene også, så det kan være lurt å kjøpe kobbertape å “dekorere” rundt potten med. Jeg har alle mine potter litt utenfor hagen, så det er ikke så lett tilgang der. Men joda, enda min terrasse er høyt oppe, har jeg sett de sleipe beistene krype over terrassen, med stø kurs mot pottene mine. Så langt har de ikke kommet frem. Men jeg vurderer kobbertape selv nå.
      Men enn så lenge….har jeg knertet en snegle, fordi jeg tilfeldigvis var der når den dukket opp 😉
      Jeg fant en liste på facebook over planter sneglene liker, og planter de ikke liker…Kanskje jeg skal legge den listen inn i et blogginnlegg 😉
      Ønsker deg en sneglefri kveld 🙂

    2. Vi er i samme klubb der målet er å bekjempe brunsneglene. Leste at brunsneglene spiser alt dersom de blir sultne nok dersom det de foretrekker ikke finnes å spise…. Det er en egen gruppe på fb som heter noe som : “Vi som vil mordersneglene til livs”. Anbefales
      Koselig at du nevner puben min. Den er bare et tilegg til at jeg går og plukker snegler. Jeg jakter med lys og klipper og klipper. Har brukt biologisk krigføring også… usj ja kunne de ikke forstå at de ikke er velkommne og dratt sin vei eller foretatt et kollektivt selvmord? Hva godt er det med de brunsneglene som lager ekstra arbeid?
      Nydelig blomst og kjekt at du vet hva de ikke liker så godt. Lykke til med jakten!

    3. Eva: Kobbertape på krukker ja. Var lurt.
      Ja, det kan du veldig gjerne gjøre i et innlegg, listen over planter de liker og ikke liker….

    4. tepausen.blogg.no: Jeg synes det blir mindre snegler for hvert år om jeg er flink å få de bort, det håper jeg du også erfarer. Du går jo så grundig til verks…
      Og takk for tips

    5. Jeg synes at her blir det fler og fler men nå det er sagt så var det i fjor jeg begynte å interessere meg for å få grønne fingre. Ellers så så jeg noen nå og da og brydde meg ikke…. og det får jeg sikkert betale for nå

    6. Jeg jakter også rundt på disse slimålene, selv om det ikke er like mange av dem i bedene mine utenfor blokken. De er noen ordentlig luringen, og et par ganger i fjor plukket jeg ned noen som var på veg oppover veggen, grøss!

    7. Fine blomster. Jeg har nesten bare krukker med blomster nå, men sneglene finner veien dit også – dessverre. De ødelegger mye av gleden med å ha en liten hageflekk, hver vinter håper jeg på så mye tele at sneglene drepes, men de er hardføre og kan ligge i dvale i mange år sies det. Men det er bare en måte å bli kvitt dem på, og det er å drepe dem – spesielt i august når de legger egg…opptil 400 hver. Æsj!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg