PÅ JOBB MED HØNSEHODER

Nå jobber ikke jeg til vanlig med “hønsehoder”, men det har hendt i løpet av min karriere at jeg har tenkt tanken noen ganger….

Jeg jobber stort sett alene når jeg er på jobb, men den lille sosiale kontakten med  greie arbeidskollegaer er veldig viktig, ellers blir det lange nattevakter……

Vi har fått inn noen ferierende “pasienter”.  Det er disse som skal være her i sommer og gå rundt i den lille hagen vår på jobb.

Vi har tre stykker av sorten hønepøne. Tre helt ulike. De legger seg klokken 20, da er det inn i buret for natten, og de står opp 04.30. Da får de nattevaktfrokost hos meg, -noen brødbiter.

Men det er vel strengt tatt ikke noen god grunn å be om lønnspålegg for….:)


Det er litt blandete meninger om dette ferierende hønsholdet på sykehjemmet, men jeg synes det er veldig koselig.

Pasientene er med på å hente egg hver dag, og flere av pasientene er vant med høns fra før. Nå ser ikke jeg, som bare jobber natt, hvor opptatt pasientene er av disse nye innkvarterte, men jeg tenker at det kan være gode opplevelser å ha de rundt seg ute i hagen. Og noe å følge med på….

Jeg skulle gjerne også hatt en katt, for det hadde de der far bodde på sykehjem. men det er vel kanskje for mye forlangt…..
 

 

16 kommentarer
    1. Blir sikkert litt ekstra jobb..men det er det verdt om det gir noen litt ekstra glede :)) Fint med noen hyggelige kolleger å prate litt med 🙂 Her er det grått og regn i dag…gått ei lita runde, men skikkelig daffedag …Kos deg med kvelden <3

    2. Nei så hyggelig! Dette vil jeg tro de gamle som husker tilbake setter pris på. Og de andre som ikke husker eller har assosiasjoner får nå lov til å skape seg noen. Hva er bedre enn det? Men jammen tar de tidlig kvelden! Ikke rart når man står opp før hanen ville stått opp da 😀 Er veldig enig, man trenger dyr i omsorgsbolig, sykehjem, instutisjon etc. En katt, en hund, en papegøye, et akvarium (mot at noen har nok kunskap om det dyret man ender med) vil endre mye på trivselen. Og gi de noe å se frem til. Og de som glemmer lett, ja de får noe nytt å “lære” eller se på hver gang 😛 For en glede hver gang for dem.
      Det er mulig du kan søke smusstillegg for å mate hønene 😀 Men de få minuttene det pågår, tja, merkes neppe på kontoen i løpet av en mnd eller et år 😀

    3. Ramona2010: Ha, ha, smusstillegg ja….er nå bare for kos jeg går ut med skiver. Det er sant det med dyr på institusjoner…er bare vinn vinn for alle parter, men man er også avhengig av at personalet er med på det….

    4. Dette syntes jeg var en veldig bra tiltak jeg… Man har vel sett flere ganger at både livskvalitet og trivselsnivået har øket hos beboere, når dyr kommer på besøk. Mange har jo hatt dyr når de bodde hjemme, enten katt, hund eller gårdsdyr, og da tenker jeg at det vil være et savn når de flytter inn på en sykehjem eller en annen boform :o))

    5. Herlig 🙂 Utrolig hva dyr kan gjøre for eldre og syke 🙂 De hadde katt før her på sykehjemmet men nå er det slutt med det. Litt synd da,, sukk.. Ha en fin dag… ehhh.. eller skal jeg si natt 😛

    6. Vera Lynn: Takk. ja, jeg tror også at alle levende dyr gjør noe med oss ,og kanskje spesielt for de som har vært vant til å ha dyr selv har det mye å si…

    7. dedicat: Ja, og jeg også synes det var så koselig å komme på besøk til far på sykehjemmet når katten var der. Vi var litt skeptisk først, fordi far aldri har likt katter, men det gikk seg til.
      Jeg husker jeg flirte når jeg så far i en stol og pus i en annen stol i samme stue……:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg