18.02.2016

Jeg har begynt å lage hjemmelagde grynblandinger igjen…Det er forøvrig godt til nattmat…

Da vet jeg nøyaktig hva som er i , for de ferdigblandete du får kjøpt er ofte mye  sukker i, og sikkert andre ingredienser som man ikke trenger heller…

Jeg har blandet ca 5 dl havregryn,  ca. 2 dl sesamfrø, ca 2 dl solsikkefrø, hasselnøtter, mandler, valnøtter (må hakke nøttene).

Så skal det være honning etter ønske, må ha etpar desiliter. Jeg brukte akasiehonning. Hell det over,

Inn i ovnen på 180 grader 20-30 min.  Rør rundt noen ganger, og pass at ikke blandingen blir brent. Man kan ha på et bakepapir på toppen siste tiden for å unngå det.

I dag vekket pus meg, hadde tenkt å sove etpar timer til…Men jeg kjeftet ikke i dag… Skal på min siste nattevakt i kveld før  noen netter fri.  Og nå  skal jeg gjøre meg klar til en sen “søsterbrønsj” . Gleder meg til det…

Får  være litt sosial også . For det kan være et problem med mye nattjobbing. Man blir litt usosial, det vet de som har prøvd dette livet…..

 

14 kommentarer
    1. Høres godt ut, kjøper aldri “ferdigblandinger” men bruker mye havregryn..jeg tåler ikke nøtter , men kan jo forsøke denne oppskrifta med solsikkefrø ,sesamfrø..o.l ..
      Ha en fin fredag videre :))

    2. Ja, nattevaktjobbing er ingen sosial jobb, man vil jo bare sove når ande er våkne,..om man ikke bare kjenner andre nattevakter da 😉 Den så god ut, blandingen <3

    3. Det er kjempelurt å lage egne blandinger. Jeg har ikke gjort det selv, for jeg spiser sjelden sånt…Men har hatt lyst på når jeg ser sånne hjemmelagede varianter. De som selges, inneholder ofte hasselnøtter. Og det tåler jeg ikke så godt. Så derfor er det sjelden noe sånt finnes her i hus. Men hadde jeg laget det selv, så hadde jeg sløyfet de nøttene, og heller brukt andre nøtter 🙂
      Huff ja, jeg tenker på deg noen ganger, at du klarer det nattevaktlivet. Men det er vel en vane det også, og du føler jo at det passer for deg 🙂
      Håper du har kost deg i dag med søsterbrønsj og det hele <3
      God klem <3

    4. annebe: Er det som er fint når man lager hjemmelaget. Man putter i det man liker og tåler og vet hva som er i den ferdige blandingen.

    5. Eva: Men kanskje du tåler mandler. Man putter bare i det man liker og tåler. og det er en god miks..
      Kjenner at jeg har fått litt godt søsterpåfyll og energi , og hun hadde laget deilig vegetarmat til meg…:)

    6. Ja, jeg skjønner godt at man blir usosial av nattevakter. Har så vidt prøvd det i krisetilfelle på jobben……..og da sov jeg hele dagen etterpå. Blir vel litt annerledes for den som er vant til turnus, men tøft må det uansett være. Ser veldig god ut den blandinga di, og ganske så sunn hvis man kniper litt på honningen. Jeg kjøper aldri sånne ferdigblandinger mer, for dem tror jeg det er mye rart i. Koselig med søsterbrunch! 😀

    7. karidansen: Ja, nattevakter er for B-mennesker….
      Kornblandingen anbefales, jeg kjenner at magen min liker den. Søsterbrunch var veldig koselig,og hun laget deilig vegetarmat til meg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg