GODT nytt år!

 

Ønsker alle her inne et godt nytt år!   Bildet er for noen dager siden, bare som et bevis på at kong vinter tok en rask tur hit i 2015…..

I dag har det vært blå himmel, sol og ingen snø, og jeg har vært en liten tur ut, bare for å få lys og sol i fjeset, og smile litt i solen….

Jeg kjenner at de siste ukene i desember har vært både slitsomme og fine. Fine fordi julen er en tid for å samles, slitsom fordi jeg , som de fleste damer(?) har hatt litt mye å gjøre og ordne. Min søster og jeg er enige i at vi damer burde hatt jobbefri i desember. Det hadde vært noe det……:)

De siste ukene har også vært slitsomme på grunn av den uavklarte situasjonen til far.Vi holder litt pusten hele familien. Han er med oss i tankene hele tiden….

For noen dager siden, ble jeg  tilkalt av mor, og fløy over broene. For det var det jeg følte jeg gjorde, det var et vindfullt og voldsomt uvær, og jeg holdt hardt i bilrattet over broene da jeg kjørte. Da jeg kom frem og så far ligge i sengen, tenkte jeg : “du har bare noen dager igjen nå”. Jeg ble værende utover dagen, og delte fine timer med mor og en søster. Far er blitt svært engstelig for å være alene og i det siste har det vært noen hos han døgnet rundt. 

Det rare er at han er ute og reiser, på en båt. Dette er noe jeg har opplevd-siden jeg jobber på en dement avdeling selv-, at mange tror de er på en båt og lurer på når de kommer frem….Slik også med far nå, han lurer fælt på hvorfor det drøyer slik med å komme frem…..Han vil til kai, og gå i land….

Han som er så livende redd for å være på båt. Han er tross alt oppvokst med høye fjell og innestengte daler på alle kanter…. Og selv om han på grunn av mor godtok å bo på et vindfullt sted ved sjøen, så ble han aldri komfortabel med å være i båt. 

Denne dagen jeg satt med far, hadde han og mor sin 54-års bryllupsdag, og jeg måtte ta bilde av de, der far lå i sengen sin, mens mor satt i stol ved siden av og holdt han i hånden. Det gjentatte spørsmålet var :  “kortid er vi framme”? 

Mor forteller mens vi sitter slik og holder han med selskap, om den gangen han var omreisende lærer og hadde fått en lærerstilling i Sandnessjøen. Jeg var nyfødt, og det var en strabasiøs tur i dårlig vær. De måtte på flere store og små båter før de kom frem til bestemmelsesstedet. Min far har senere fortalt hvor godt han likte seg der , trass i svært enkle kår. Men for mors skyld dro de sørover igjen, hun ville hjem….

Min far har tilbrakt de siste dagene til sengs og vi lurer på hvor lenge det vil drøye…For det er ingen hemmelighet at vi ønsker han skal få fred nå…

Men det tar den tid det tar, og ene dagen ser det slik ut: Nå skjer det, nå er han så dårlig at han ikke kan greie mer. Neste dag spiser han tomatsuppe, og lurer på hvor tennene hans er….:)

Det er latter, og det er tårer, vi venter…..på at han skal komme til lands….

I går feiret vi nyttårsaften her, noen få voksne sjeler. Det var deilig å bare senke skuldrene, og til og med ha anledning til å høre kongen tale. En fin kveld.

“Svensken” har reist tilbake til svenskeland. Hun synes ikke Bergen er noe blivende sted. Hun har vært borteboende så lenge at hun blir sjokkert over det dårlige været vi til stadighet har…..:)

JEG vil i alle fall ønske alle et godt nyttår. Ha et åpent sinn og vær nysgjerrige….

8 kommentarer
    1. Ønsker deg og dine et Godt Nytt År også. Så får vi håpe at faren din snart kommer til lands som han sier….. <3 Ja, viktig både med åpent sinn og nysgjerrighet - så lenge det dreier seg om å være nysgjerrig på livet, på opplevelser og ha et ønske om å utvide horisonten! 🙂

    2. karidansen: Ja, får håpe det er land i sikte snart… Ja, det må være nysgjerrighet på livet det dreier seg om…takk for supplering

    3. Ord blir så fattige. En ting er jo flott å få sagt et ordentlig farvel, men samtidig så skulle en ønske at nå var det over. Det fine er jo at han er gammel i alle fall. Og vil få det bedre. Samtidig så blir det jo en sorg og et savn samme hvor mye en vet at ting var godt at skjedde sånn og sånn.
      Vet ikke åssen du opplever det, men jeg håper det er mange rundt deg som forstår og ikke flykter fra en litt “rar” situasjon. Og så håper jeg at du får mange gode stunder med far før hans tid er over og at han kan få slutte med å bare sovne inn. Tror jeg må si at det må være den mest verdige døden. Sovne inn i stillhet etter et langt liv med sorger og gleder. OG ha tatt farvel til de som blir igjen. Og så klart andre veien. For oss som er igjen tror jeg det er godt å ta farvel. Har jo mistet mamma og vi fikk ikke noe farvel før ho var borte. På en måte føles det ikke som at en har fått avsluttet da. Men det får en ikek gjort noe med 🙂

    4. Ramona2010: Takk for fin kommentar. Det må være svært vondt å miste en kjær plutselig, slik du gjorde med din mor… Det er selvsagt alltid vondt uansett hvordan noen dør, men det er godt å være forberedt slik vi er. Og ja, jeg håper han bare får sovne inn….

    5. Ja det er vondt selv om det er 14 år siden om en mnd. En holder ennå telling. Jeg tror det beste er å få sovne inn etter å ha sagt farvel til alle sine kjære. Både for den som rusler og de som blir igjen. Vet egentlig ikke, men alltid tenkt at det er det beste. Det er akkurat som at det bare er langt inni meg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg