ET DØGN MED LIV OG DØD

Å være tett på døden er en naturlig del av min jobb, men hver gang er unik.

Da jeg kom på jobb en kveld denne uken, var jeg litt spent på om døden hadde vært her. Men, nei, mannen vi ventet på skulle forlate oss for godt , var fremdeles her. Noen bruker lang tid på å dø, og strever lenge. Det tar den tid det tar….

Vi var en ekstra på vakt  denne kvelden , så vi kunne dele på tiden med å sitte hos han. Det er viktig, også for oss pleiere at noen er tilstede hele tiden. Spesielt i den siste fasen. Ingen skal behøve å dø alene. I alle fall ikke om det er ventet.

Timene denne natten gikk, og som jeg har opplevd det før, så er resten av avdelingen stille . Alt har en ventende ro over seg. Ingen beboere som vandrer i korridoren, ingen som bråker med noe, alt er bare avventende stille……

Jeg går litt til og fra , og hører den surklende pusten når jeg åpner døren. Vi pleier deg  så godt vi kan , og grytidlig om morgenen får du endelig slippe….

Vi rekker å stelle deg for siste gang før vi går av vakt, du ser fredelig og fin ut nå. Vi ordner til det vi kan, så pårørende kan komme og ta farvel….

Når jeg kommer ut i den friske luften må jeg skrape bilen for is. Det er den første frostnatten…..En fin natt å dø på….

Det blir litt vanskelig å sovne da jeg kommer hjem. Gjorde vi alt riktig…? Har vi husket….? Jeg hører enda pusten din…

Jeg sovner , og står opp ut på ettermiddagen. Jeg føler for å være sammen med noen i den andre enden av livet, og drar en tur til mine barnebarn og er mormor  for en stund.

Jeg bærer rundt på den lille som er noen uker gammel nå, bysser på deg, du har visst litt vondt i magen i dag… Jeg snuser inn den gode babylukten, bytter bleie på deg og bærer igjen….Så får du mat av mammaen din, er bare hun som kan gi deg det nå…

Storebror på tre år nekter å dusje , og vi kompromisser med helvask , for nå er det snart leggetid. Det viktigste er visst fotvask. Kan ikke gå i barnehagen i morgen med sure tær. Siden mormor ikke har brillene på, blir hun “lurt” til å ta helvask med mikkemus-shampoen.  Dufter godt nå, må jeg si…

Så er det godnatt, for mormor skal gå å legge de gamle etterpå. Jeg får lov å synge “kjære Gud jeg har det godt…..” før jeg går, for den sang din oldemor til meg da jeg var liten…

Så er det tid for en ny nattevakt , jeg tar en tur hjemom først, og kjenner at jeg har fått litt ny energi. Kjenner at det gjør godt…..

Har fått tid til noen korte turer også denne uken og har tatt noen bilder fra solskinnsbyen:)

 

20 kommentarer
    1. Så utrolig godt du skriver! Kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver om at alle dødsfall er en egen opplevelse. Selv om vi kanskje opplever mange dødsfall vil alle ha sin egen “historie”. Rørende, måten du skriver om det. Tusen takk!

    2. Jeg må bare si at jeg beundrer alle mennesker som jobber med døende mennesker – jeg hadde vært knekt etter første opplevelse, og aldri mer vendt tilbake til den jobben. Gudskjelov og takk for at det finnes mennesker som dere – håper du har en fin søndag 🙂

    3. Så fint skrevet:) Har jobbet natt selv på sykehjem i noen år så kjenner igjen det du skriver.. 🙂 Nå i oktober har jeg skiftet “beite”, til å jobbe med yngre mennesker istedet 🙂 Ha en flott søndag!

    4. Fine bilder 🙂 Og jeg skjønner godt at med en sånn jobb, trenger man å gjøre noe stikk motsatt på fritiden 🙂
      Jeg beundrer dem som takler en sånn jobb. Og du forteller om dette på en så fin måte at jeg blir helt rørt <3 Godt at det finnes mennesker som deg og dine kollegaer 🙂
      Ha en fortsatt fin søndag <3

    5. Livet er verdigfullt, Og det å få se både død og start på nytt liv er noe spesielt 🙂 Så godt å ha barnebarn etter en sånn jobbdag. Jeg tror ikke jeg kunne hatt en sånn jobb, jeg ser veldig opp til deg som klarer det. For du er superviktig for dem det gjelder <3

    6. Oi. Dette var utrolig godt skrevet. Skjønner så godt hvordan dette er. Og det er så godt å se når freden senker seg. Men samtidig lurer man jo i ettertid ja. Men en ventet død er litt bedre enn en uventet er nå mine tanker. For det meste. Og så herlig å koble av med barnebarn og bare kunne nyte 🙂

    7. traust: Takk for det! Er godt vi er forskjellige, mye jeg ikke hadde taklet å jobbe med……Har hatt gjengen på lutefiskmiddag i dag, så dagen har vært fin den…

    8. spisogspar: Så fint det er gjenkjennbart. Kanskje lurt du skifter beite , som du sier, jeg hadde kanskje gjort det selv om jeg hadde vært yngre, for det er slitsomt å jobbe natt…

    9. Eva: Er godt med litt forandring , selv om det bare er en liten stund, for jeg er i grunnen veldig usosial sånn midt i mellom vaktene mine.
      Takk for fin kommentar! Fin søndagskveld til deg

    10. frodith: Ja, jeg kjenner meg ydmyk i forhold til å oppleve begge disse motsetningene. Er godt vi er forskjellige, og alle jobber, spesielt med mennesker, er like viktige…

    11. Ramona2010: Tusen takk! Ja, jeg synes også det er bedre når døden er ventet, selv om man av og til synes det tar for lang tid…Og det er godt å kunne koble seg litt av og ha kontakt med barnebarn etterpå. Gir ny energi.

    12. Vakkert skrevet søs. Fikk tårer i øynene. Men er kanskje litt emosjonell etter å ha vært på dagvakt og så nattevakt. Du er god som gjør det flere ganger i uken. det står det respekt av.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg