PASSER DU på ryggen din?


Denne genseren er strikket på frihånd. Det er min søster som er så kreativ, hun har fått alle kreative evner jeg ikke har. Mønsteret har hun laget av et bilde hun fant i et ukeblad. For tiden har hun en svært smertefull rygg og fot, isjias. Her om dagen når hun kom på besøk, så måtte hun ligge på sofaen min og strikke. For strikketøyet tar du ikke fra henne! I dag møttes vi på et senter for en prat og en youghurt is, men etterpå måtte hun hjem og ligge på rygg igjen.

Når jeg hører og ser hvor vondt hun har det, får det meg til å tenke på hva jeg IKKE skal gjøre mer. I lengre tid på jobb , har vi på nattestider drevet og hentet pasienter som har falt på gulvet opp igjen, uten å bruke hjelpemidler/heis. En forferdelig dum ting å gjøre! Jeg tenker at etter ferien skal jeg helt slutte med dette…..

Jeg burde også visst bedre. For mange år siden , når alle barna var små, ble jeg sengeliggende i lang tid pga. ryggen.  Ingen kunne komme bort i meg, før jeg skrek. Det tok lang tid å komme seg igjen, jeg hadde prolaps og isjias-det henger sammen- og jeg nektet å gi meg før jeg bare en dag falt sammen, og som sagt, ble liggende. Det er det vondeste smertene jeg noen gang har kjent, jeg kunne fødet alle mine barn i stedet for å ha det så vondt over så lang tid. Jeg knasket på sterke smertestillende, likevel så var det grusomt. Siden har jeg alltid hatt vond rygg, men har visst å passe meg. Utenom slike dumme ting som man gjør for lettvint skyld, å ikke bruke hjelpemidler…

For min søster sin del ble dråpen da hun forslet seg på blomsterjord, og det skjer plutselig. Hun har nytte av å gå til Naprapat, og det vil jeg anbefale.

Man må ta vare på ryggen , både i jobbsammenheng og fritid, det gjelder også ungdommene, for man får igjen for det…

Er du flink å passe på ryggen din?

14 kommentarer
    1. Ja vi har bare en rygg så det er best å passe på den:) Men kjenner til det at man skal bare…. og så plutselig står en der med vond rygg…. God bedring til søsteren din, høres forferdelig ut å ha det så vondt over lengre tid!

    2. Jeg passer på den i den forstand at jeg trener litt yoga(nesten) hver dag. dessuten…Kjenner jeg at det er litt ugreit bak i der,så er jeg forsiktig – tar ingen sjanser. Har man hatt en lengre periode med skikkelig ryggvondt, skjønne jeg at man blir forsiktig. Jeg har heldigvis sluppet det! Bank i bordet! 😀

    3. karidansen: Jeg og er flink å passe på øvelser og til å strekke litt før jeg hopper utav sengen etter å ha sovet. Yogaøvelser er nok veldig bra. jeg kjenner det om jeg har latt være med ryggøvelser på noen dager.

    4. Er nok litt sløv jeg også…Jeg har en søster som har hatt prolaps og isjas. Og jeg får jo vondt i ryggen selv innimellom, mest OPPE i ryggen jeg da. Av for mye strikking, blogging, tegning, skriving etc…Men jeg klarer ikke stoppe likevel. DU må passe deg, med de pasientene dine 🙂

    5. frodith: Tror vi, spesielt vi damer, har en tendens til å ignorere kroppens signaler, før det er litt sent… Pasientene “mine” har hatt en lei tendens til å falle på gulvet i det siste…

    6. Ryggen bør en absolutt ta vare på…..så vanskelig det enn er. Men bra du har bestemt deg for å bruke hjelpemiddel etter ferien.
      Jeg har hatt problemer med rygg siden tjueåra, starta da jeg SKULLE klare å få opp en stor kommode til 4. etg. Jeg har perioder, men veit det hjelper å være aktiv….sist skifta jeg på å ligge å gå små turer. Eller…. aller sist valgte jeg tabletter…ja, ja…ikke å greit å huske alt. Ha en riktig god dag med problemfri rygg :))).

    7. BforB: Ja, det skjer helst når vi gjør slike dummeting…, og har man først pådratt seg ryggvondt, skal det mindre til før det skjer neste gang….Så her gjelds å passe seg…

    8. Jeg er bare 29år og kjenner meg igjen i venninnen din sin situasjon! Desverre 🙁
      Isjas, vond rygg, mye ligging, ingen løfting osv. Skulle tenkt på ryggen min for et par år siden før jeg fikk vondt ja. Angrer nå. Men som ung og relativt sterk generellt tenker man jo så klart at “det skjer ikke meg”. men visst faen gjorde det det! Og ikke vil det gi seg heller!

    9. Trollblomst: Ting tar tid , det er sikkert og visst . Det er forferdelig smertefullt, men forhåpentligvis vil det aldri ta seg slik opp igjen.Jeg opplevde det bare den ene gangen, men i perioder så kjenner jeg litt til det, og da er det bare å ta det med ro, før det går for langt. Føler med deg…

    10. Rygg er de vikti å passe på,få seg en massasje ofte så de musklene får blod og blir kvitt giftstoffer som bygger seg opp ☺😍Fysioterapi😍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg