LITT TYKK og veldig god…


For noen år siden var min datter på sydenferie og var i beit for lesestoff på stranden. Da fant hun “biblioteket” på hotellet, en lur ide. Der legger folk fra seg pocketbøker de har lest og kan finne nye å lese. Hun fant denne boken, lo seg nesten i hjel,-men så har hun en litt spesiell humor, ler av Linn skåber, hallo….:) . Når hun var liten, gråt hun da mr. Bean var uheldig. Jeg ler av John cleese  og Kristian Valen….:)

I allefall, hun sendte mld til meg at denne måtte jeg bare lese .Jeg kjøpte den og det er en av mine “beste”. Langt fra bare morsom, den er sår, ekte-skulle tro forfatteren hadde “inside information”. Og  full av uventede hendelser. Samt et godt innblikk i psykiske lidelser. Når man er så syk at man blir innlagt i psykiatrien….

FRA BOKEN: “Det var på den tiden jeg gikk omkring i Oslo med en stor sorg. Den hadde vart i årevis, først bare merkbar som en treghet i kroppen, et press i hodet, jeg likte å forestille meg at et blodkar i hjernen var i ferd med å springe, og at en varm flom snart ville drukne alle tanker, alle bilder. Jeg ville inn i et tanketomt mørke, jeg ville vekk. Hvis bare dette blodkaret ville springe. Men det skjedde aldri. Jeg sluttet å spise, jeg sluttet å sove. Gikk tynnkledd ute om natten for å fryse. Leste Sylvia Plath. Drakk whisky på fastende hjerte, spilte Janis Joplin på høyeste styrke.”

Ordene tilhører Hanja, og en marsdag i 1978 blir hun båret over terskelen til lukket avdeling på Varden. Hun har 160 sting i kroppen etter å ha løpt inn i et stort vindu. Hun er bare tjuefire år, men alt hun vil er å dø….

Om du har sett filmen , så kan den bare ikke sammenlignes, boken er såå  mye bedre….

10 kommentarer
    1. Jeg har ledd av Linn Skåber ….av og til. Andre ganger synes jeg det sklir ut og bare blir dumt……. Hvis vi får NOE eller NOEN i for store porsjoner, så får vi jo metta vår, uansett! Den boka virker interessant. Går ut fra at det er skjønnlitteratur, altså – ikke basert på virkelige hendelser?:)

    2. karidansen: Ja det er skjønnlitteratur, men samtidig veldig ekte og et godt bilde av psykiatrien.og det er en fabelaktig bok av Karin Fossum.

    3. frodith: Denne boken er litt uvanlig for Fossum skriver vel mye krim. Og selv om det er mye “kriminelt” som skjer så er det ingen krimbok. Jeg er forresten sikker på at du vil elske denne boken!

    4. Jeg har hverken sett filmen eller lest boken. Men jeg skal jammen ta en titt i min brors “bibliotek” og se om jeg finner boken der 🙂 Tusen takk for tips og omtale <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg