GRILLET HALLOUMIBURGER med avocado og chilisalsa.

Dette var middag i dag. Litt mange smaker på en gang, men egentlig veldig godt. Det går godt an å lage noe dagen før, som chilisalsa. Chilisalsa kan også brukes som tilbehør til annen mat om du lager mye.Jeg reduserer mengden til 2 personer. Tilbehør er også stekte potetbåter.

I pk halloumiost. Du får den på Meny. 1 moden avocado, 1 ss sitronsaft, 1/2 ts.salt, 4 skiver surdeigsbrød(eller annet brød, jeg brukte glutenfritt i dag), ca. 1-2 ss olivenolje.4 blader romanosalat(eller annen salat), 

Chilisalsa: 1/2 rødløk, 1/2 rød chili, 1 hvitløksfedd, 1 ss. olivenolje, 1 ss tomatpure, 1,5 tomater, 1/2 ss sukker, litt eddik og salt, 6 stenfrie oliven. (Jeg laget ekstra mye og har i kjøleskap til en anen dag, og denne var virkelig god)

Avocado: Mos avocado grovt, ha i litt salt og sitronsaft. Ha i litt hakket løk.

Slik gjør du. Salsa: Skrell og finhakk løk,( legg litt til side til å ha i avocadoen), finhakk chili-fjern gjerne litt frø, finhakk hvitløk. Stek løk, hvitløk og chili i olje i 2 min. Ha i tomatpure og stek med 1 min. Tomat i terninger, sukker og eddik og smak til med salt. La koke 15 min. Grovhakk oliven og ha i når salsa er ferdig.Avkjøl.

Halloumiburger: skjær osten i ca 1 cm tykke skiver. Pensle osten og brødet med olje og grill det til det har fått fin farge. ( Jeg stekte/grillet i ovn, men pass på, det tar ikke mange minuttene.)

Anrettes: skive med brød, salatblad, smør på med avocado, halloumiost, chilisalsa på toppen.

 

6 kommentarer
    1. Sjelden jeg spiser vegetarmat, men mye ser jo veldig spennende ut synes jeg 🙂
      Og jeg har heller ikke hørt om denne før. Kjekt med noe nytt 🙂

    2. Eva: Jeg som bare spiser vegetar må finne nye retter av og til…og det er mye god og spennende vegetarmat, kunne aldri tenke meg å spise noe annet igjen…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg