KATTELUKE stengt til sommeren er over…..


bilde er lånt 

 

Dette kunne like godt vært min datter, som holdt en fugl i hånden , for det var nettopp det hun gjorde i dag. Vi hadde stengt døren til kattelukerommet siden vi ikke ville ha pus helt inn i huset med levende eller døde fugler og mus. Så kikket vi inn på rommet i ettermiddag, og så pus holdt på å “jakte” på noe, samt litt blod og noe vi trodde var pels. Vi tenkte det var en mus og at vi skulle gå inn og rydde opp etter en stund. Eller vi og vi, verste er at jeg ikke hadde greid å gjort noenting alene….

Etter en stund lukker vi opp døren igjen, pus har gått ut katteluken og min sønn og datter går inn for å inspisere. Jeg holder meg klokelig i etasjen over. De finner en levende fugl under skapet og greier få den frem. Den har litt blod på seg , men når de går ut med den så flyr den! 

Dette er tredje gang de redder en fugl som pus har tatt med seg inn. Og nå er det mer enn nok for meg…Så katteluken er fra i dag av stengt helt til sommeren er over. Naboen har noen bærbusker som der vrimler med fugler i , og det er her pus jakter…Så tenker at til vinteren skal den få bruke luken igjen, før den tid skal den få komme inn og ut hoveddøren. 

Er det noen som har katteluke, som opplever dette, eller som har annen måte å bruke den på, så tar jeg gjerne i mot tips.

6 kommentarer
    1. Der vi bodde før hadde vi katteluke og måtte gjøre som deg. Jeg er livredd alt som hete dyr katta kommer med. Og til lutt stengte vi helt Med en mann som dro søndag og kom hjem fredag kunne jeg ikke bli sittende ute å vente på han! Så pus måtte pent gå opp på verandaen så jeg fikk se pus. Var det noe i kjefte så kom den IKKE inn. Den lærte veldig fort at det ikke var lov og jeg fikk tilbake livet mitt! Etter dette har vi aldri slitt faktisk. Har pus noe nå går den stor omvei forbi meg! Det gjelder alle kattene. Så phu, de lærte den harde veien!

    2. Nå syntes jeg først litt synd på pus, for jeg trodde den hadde fått husarrest for resten av sommeren. Så da ble jeg lettet da jeg skjønte at det bare var katteluka som var stengt. Kjedelig når de tar fugler, men instinktet er sterkt! 😛

    3. karidansen: Den får gå inn og ut døren som den vil og mjauer når den skal inn, men får ikke lenger gå inn og ut hele dagen og natten gjennom luken. Uff ja, ikke mye å gjøre med det instinktet uten å ta noen forholdsregler.

    4. Her har vi ikke katteluke. Jeg har ikke sett behovet for det. Jeg vil selv bestemme når katten kan komme inn, og den sier jo fra når den vil ut 🙂 Men det er jo fine forhold her da, den hopper opp i vinduskarmen på utsiden, og sier fra når den vil inn 🙂 Har vært med noen mus inn, sånn i nattens mulm og mørke et par ganger. Men jeg har ikke noen mann som kan ta seg av saken, så jeg MÅ gjøre det selv. Og det liker jeg svært dårlig. Men, man blir jo litt tøff av det også 😉 Liker best å ha kontrollen ja 🙂
      Har dessverre ingen gode råd å komme med…..

    5. Eva: Synes det er greit på denne årstiden, utenom om jeg er bortreist, og ingen andre heller er hjemme.Da er det greit at pus kan komme seg inn på egenhånd og få mat. Og så føler jeg meg trygg på at pus kan komme seg inn om vinteren selv om den er ute når jeg går på nattevakt. Så jeg lukker den nok opp igjen til vinteren ja 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg