TRENING OG SJELEVRENGING

Jeg vant over meg selv i dag, selv om det holdt hardt. Hadde absolutt ikke lyst å gå på trening, men hadde bestemt meg da jeg satt og spiste  stekte raspeballer klokken 02 i natt ,at i morgen, da er det avgårde. Og det gjør jo så godt etterpå! Den gode følelsen holder resten av dagen. Jeg går aldri på oppsatte timer, liker apparattrening når jeg bare kommer meg innforbi dørene. Da har jeg selvdisiplin nok til alenetrening. 

Det er omtrent som å sitte på buss eller bane når man trener. Det er lett å høre hva andre som samtaler snakker om. Av og til synes jeg synd på de personlige trenerne , som også fungerer som “psykolog”, da det foregår en del “sjelevrenging” fra den som trener. Jeg har hørt noen historier om grusomme ekser osv. 🙂 

Men jeg har spurt en PT før, og de blir kurset i dette også, hvordan forholde seg til den de er PT for. Jeg beundrer de i alle fall, for de fleste,- i alle fall der jeg går -er unge mennesker som naturligvis ikke har så mye livserfaring. I alle yrker der man kommer tett på mennesker, det gjelder også i mitt yrke, skal man være bevisst sine egne grenser og også den man skal hjelpe.

12 kommentarer
    1. Jeg vant også over meg selv i dag. Jeg hadde bestemt meg for å gå tur. Men kroppen ville ikke adlyde. Heller ikke da jeg var på plass, og begynte å gå. Måtte rett og slett ta meg i nakken, og sette i gang. Det var vanskelig, og jeg var litt halvredd jeg ikke skulle klare det. Men jeg vet at det er mange som går tur der, så det ville alltid være noen der til å hjelpe, om jeg hadde måttet gi opp.
      Ja, jeg tenker at en PT må være en god psykolog. Og det samme med frisøren. Så godt de blir trent opp i å takle mennesker.

    2. Så bra..deilig å få lea litt på seg..noen år siden jeg var på treningssenter nå..men håper å komme tilbake til det :)..liker bedre å gå tur..men ok med litt variasjon :))Er nok mye rart å høre slike steder..og litt livserfaring kan være greit å ha i mange sammenhenger :))

    3. Eva: Det er jo så godt etterpå, og gir energi uansett når man bruker seg litt. Så bra at du har “guts” til å gå på. Tenker nok det må være verre for deg enn for meg…

    4. Jeg får faktisk ikke energi av å bruke meg på den måten. Men jeg synes det er godt likevel, og så vet jeg at kroppen har godt av det. Og ikke minst den mentale delen av kroppen har veldig godt av det. Pluss at det gir jo litt kondis 🙂 Men jeg håper jo å få svar på flere ting nå til høsten, hvorfor kroppen min er så vanskelig å håndtere på de tingene der 😉 Og jeg elsker jo å gå tur. Så da tvinger jeg meg jo 😉

    5. annebe: Ja,bare å bevege seg litt gjør av og til underverker. og man må finne sin egen måte å gjøre det på. For min del blir det apparattrening på egenhånd og så liker jeg å gå turer…

    6. Eva: Ja, man skal gjøre slik man føler for, og jeg kjenner at det mentalt også gir meg noe når jeg trener. Og turer liker jeg også, er glad i å gå.

    7. Bra å vinne over sin egen latskap i blant! Ja, det er viktig å sette grenser når man jobber med mennesker…Det er fort gjort å bli “spist opp” av personer som har behov for å tømme seg. 🙂

    8. karidansen: Synes den treningen blir verre å gjennomføre jo eldre jeg blir, men det er faktisk vel så viktig nå som før. Og ja, man må sette grenser, tror det er viktig i all slags jobb med mennesker, at man kjenner sine grenser og kan si fra om noen trår over.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg