GUTENFRI PESTOPAI MED MANDELMEL

Ble middag i dag og!  I dag er det svensken i familien som har ” joinet “meg. Blir litt sunne saker når hun er hjemme . Her kommer oppskriften, den er forresten veldig enkel å lage, og smakte fortreffelig!

3 DL MANDELMEL, 125 GR. SMØR, 1 EGGEPLOMME, LITT SALT:   Kjør deigen i en kjøkkenmaskin og klem den ut i en paiform .Sett den kaldt en halvtime

FYLL: 2 EGG, 2DL KREMFLØTE, 1 DL REVET OST, ca. 1 DL SPINAT, NOEN BASILIKUMBLADER, LITT VÅRLØK, 1 DL PESTO,(bruk barillo pesto om du ikke lager selv, det er den beste.) litt salt og pepper.

Kjør ingrediensene til fyllet i en kjøkkenmaskin, og smak til med salt og pepper. (husk at pesto er salt så ikke salte for mye)

Ovnen på 200 grader. Stek paibunnen i10 min., ha deretter i fyllet og stek i ca. 30 min. Dekk med aluminiumsfolie om den begynner å bli svidd.

 

Du kan supplere og variere fyllet som du vil. I dag hadde jeg 2 dl lett cremefraiche i fyllet  i stedet for fløte og tynne skiver med Mozzarella ost oppå fyllet. 

Om du ikke vil bruke mandelmel så kan du lage paideigen av 125 gr. smør , 200 gr. hvetemel. Kna det sammen og tilsett 2 ss vann. 

 

8 kommentarer
    1. Takk for oppskrift. Har skrevet den opp. Det går kanskje an å male mandler i stedet for å bruke mandelmel. Det blir jo ikke så finmalt da, og muligens må man bruke litt mer enn 2 dl. 😀

    2. karidansen: Jeg lover at den er god, har ikke tenkt på det med å male selv, men tenker det er minst like godt at det er litt grovmalt

    3. littavkobling.blogg.no: har fri i natt så er det ny runde med tre netter, jobber litt ekstra nå…
      I kveld har min datter ,”svensken” som er hjemme en uke, sett film. Hun kapitulerte kl 01, ikke vant til å være sent oppe, mens jeg blir oppe et par timer til ..:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg