MIN FAR OG MR. ALZHEIMER (del 3)

Min far befinner seg på rommet sitt, som er både koselig, møblert og innredet med hans personlige eiendeler. Her har han utsikt til både hage og sjø. Han har funnet trygghet og ro her, og sitter på sin vante plass under pleddet når jeg kommer. Den siste tiden har det vært viktig for han å få bekreftet mange ganger for dagen, at han har fast plass her og at personalet vet om det.

 

Kjenner han meg igjen?-Det er en stund siden sist nå.

 

 Han kjenner meg på stemmen før han ser meg. Tid for han har ikke så mye verdi lenger, men han skriver fremdeles i kalender boken sin-«svarteboka»,  hvem som har vært på «vitjing». Det er når han skal finne ut hvilken dag og dato, måned og år det er, at det stokker seg. Men jeg vet at det betyr mye for han å se familien sin, følelsen når noen har vært hos han sitter i en stund.

 

Vi ser på bilder, prater litt om løst og fast og så er det spørsmålsrunde. Hvor gammel er du? Vi må regne oss frem til det. Hvor gammel er jeg? Jeg forteller han det.

 

Hvor mange barn har du? Han svarer 6, og jeg sier «det stemmer»,    hvor mange barnebarn har du? Han vrir seg litt i stolen, liker egentlig ikke å få spørsmål . Han svarer 20, og jeg sier»det stemmer». Hvor mange oldebarn har du? «nei, no må du gje deg «-sier han. Du har ett oldebarn, svarer jeg.» Skriv det opp i boka mi».   Du sier alltid at det stemmer sier han og humrer.

 

Jeg skriver i boken hans.: M er 78 år, 6 barn, 20 barnebarn, 1 oldebarn.

En nydelig bok om Alzheimer

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg